Saksan metalliin kolmen prosentin palkankorotus

24.04.2006 14:49
SAK
IG Metallin kampanja-aineistoa

Saksan metalliteollisuuden tes-kierros liikahti lauantaiaamuna ratkaisevan askeleen Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa. Osapuolet pääsivät siellä yhteisymmärrykseen osavaltiokohtaisesta työehtosopimuksesta. Ammattiliitto IG Metallin puheenjohtaja Jürgen Peters pitää sopimusta tyydyttävänä ja kehottaa liiton neuvottelijoita muissa osavaltioissa tukemaan samanlaisia ratkaisuja.

Saksassa on tapana, että osavaltiokohtaiset sopimukset neuvotellaan erikseen, mutta muut seuraavat päänavaussopimusta. Nordrhein-Westfalenin sopimus koskee 700 000 metalliteollisuuden työntekijää. IG Metallissa on yhteensä 3,4 miljoonaa jäsentä.

Nordrhein-Westfalenin sopimus sisältää kolmen prosentin palkankorotuksen. Se toteutetaan kesäkuun alussa. Lisäksi maalis-toukokuulta maksetaan 310 euron kertakorvaus. Paikallisesti osapuolet voivat sopia pienemmästä tai korkeintaan kaksi kertaa suuremmasta kertakorvauksesta. Sopimus on voimassa maaliskuun loppuun 2007.

Sopimuksen mukaan kussakin yrityksessä työnantaja ja henkilöstöä edustava yritysneuvosto arvioivat työntekijöiden koulutustarpeet. Kunkin työntekijän yksilöllinen koulutustarve ja sitä vastaavat koulutustapahtumat selvitetään vuosittain.

Elleivät metalliteollisuuden neuvottelijat olisi kyenneet tes-kierroksen päänavaukseen, IG Metall olisi tehostanut painostustaan laajoilla lakoilla.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi