Kreikkaa painostetaan sysäämään ammattiliitot ulos tes-pöydistä

11.10.2011 15:00
Kreikkalaiset protestoivat leikkauksia vastaan toukokuussa 2010. Kuva: PIAZZA del POPOLO (CC BY 2.0)

Kreikan parlamentin on määrä käsitellä vielä tällä viikolla lakiesitystä, joka veisi ammattiliitoilta oikeuden neuvotella toimialakohtaisista kansallisista työehtosopimuksista. Ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC hälytti asiasta tiistaina 11. lokakuuta.

- Liitot ovat hankkineet oikeutensa kovalla kamppailulla viime sadan vuoden aikana. Nyt nämä oikeudet ollaan riistämässä Kreikassa, ITUCin pääsihteeri Sharan Burrow arvostelee.

Parlamentin käsittelyssä oleva esitys siirtäisi oikeuden sopia yrityskohtaisia työehtosopimuksia ammattiliitoilta "työntekijöiden ryhmille".

Burrow muistuttaa, että oikeus tulla ammattiliiton edustamaksi todellisissa työehtoneuvotteluissa on lain vahvistama kansainvälinen ja kansallinen oikeus.

ITUCin tiedotteen mukaan Kansainvälinen valuuttarahasto IMF, Euroopan unioni sekä Euroopan keskuspankki ovat vaatineet, että Kreikassa ei uusita kolmeen vuoteen toimialakohtaisia kansallisia työehtosopimuksia. Päämääränä on "neutraloida" palkkojen nousu, ITUC arvelee.

Burrow korostaa, että ammattiliittojen edustus kollektiivisissa työehtoneuvotteluissa on olennainen osa tuloerojen kaventamista. Oikeuksien vähittäinen riistäminen ei johda niihin rakenteellisiin muutoksiin, joita tarvitaan maailmantalouden vakauttamisessa ja muuttamisessa oikeudenmukaiseksi, ITUCin pääsihteeri toteaa.