Ruotsin paperityöläisille maltilliset korotukset

27.04.2010 10:55
SAK
Pappersin puheenjohtaja Jan-Henrik Sandberg

Ruotsin paperiteollisuudessa syntyi uusi työehtosopimus maanantaina illansuussa. Ellei yhteisymmärrystä olisi löytynyt, ammattiliitto Pappersin julistama lakko olisi laajentunut kuudesta tuotantolaitoksesta seitsemään muuhun tehtaaseen. Sopimus on voimassa tammikuun loppuun 2012 asti.

Sopimus nostaa palkkoja takapainotteisesti yhteensä 3,3 prosenttia. Ensimmäinen korotus nostaa palkkoja 1,1 prosenttia 1. toukokuuta 2010 ja toinen korotus 2,1 prosenttia 1. huhtikuuta 2011. Pappersin puheenjohtaja Jan-Henrik Sandberg arvelee, että sopimus turvaa reaaliansioiden säilymisen.

Pappersin hankkimat korotukset ovat aavistuksen verran suurempia kuin muilla teollisuudenaloilla tänä keväänä sovitut. Alle 21 300 kruunua (2 224 euroa) kuukaudessa ansaitsevien palkkoihin tehdään yleiskorotuksen lisäksi matalapalkkatarkastus.

Neuvottelujen vaikeimpiin asioihin kuuluivat vuokratyövoiman käyttöä koskevat määräykset. Uuden sopimuksen mukaan työnantajalla on oikeus palkata viideksi viikoksi vuokratyöntekijöitä siinäkin tapauksessa, että yrityksen irtisanomia työntekijöitä on yhä takaisinottovelvollisuuden piirissä. Viiden viikon säännöstä on mahdollista poiketa paikallisella sopimuksella.