Intian ay-liike protestoi lakoilla maansa talouspolitiikkaa

27.04.2001 10:44

Intian ay-liike järjesti 25.4. massiivisen protestilakon maan talouselämän johtavassa keskuksessa Mumbaissa (entinen Bombay) ja Maharashtran osavaltion useissa muissa kaupungeissa. Mielenilmaus hiljensi tehokkaasti tuotantolaitokset, virastot, kauppakadut, liikenteen ja koulut. Lakkoon osallistui järjestäjien arvion mukaan 20 miljoonaa ihmistä.

Lakkoliikkeellä ay-järjestöt painostavat Intian päättäjiä muuttamaan politiikkaansa, joka protestoijien mielestä suosii liiaksi ulkomaisia sijoittajia ja tuontitavaroita. Ajankohtainen kohde on myös hallituksen yritys heikentää irtisanomisten julkista valvontaa.

Maharashtran osavaltion lakosta vastasi rintama, joka ulottuu kommunistijohtoisista ay-järjestöistä äärioikeistolaiseen ja -hindulaiseen Shiv Senaan. Rintama suunnittelee samantapaisten lakkojen järjestämistä myös muissa osavaltioissa. Lakkovyörytyksen seuraavaa vaihetta osapuolet käsittelevät tapaamisessaan heti vapun jälkeen.