EU-hakijamaissa lähes kaksinkertaiset työsuojeluriskit

07.06.2002 11:41
SAK
EU-hakijamaissa lähes kaksinkertaiset työsuojeluriskit.

Työntekijät EU-hakijamaissa arvioivat työturvallisuutensa heikommaksi kuin nykyisten EU-maiden työntekijät. Kun EU-maissa noin joka neljäs (27 %) raportoi työsuojeluun liittyvistä riskeistä, hakijamaissa työturvallisuudestaan ja terveydestään on huolissaan peräti 40 prosenttia työntekijöistä. Hakijamaissa myös tehdään pidempää päivää - viikkotyöaika on keskimäärin 43,61 tuntia kun se EU:ssa on 38,25 tuntia. Työyhteisöt koetaan hakijamaissa hierarkisemmiksi ja vähemmän asiakassuuntautuneiksi kuin EU-maissa.

Tiedot käyvät ilmi EU-hakijamaiden työolosuhteita kartoittaneesta selvityksestä. Selvityksen on tehnyt Dublinissa toimiva Euroopan elin- ja työolojen kehittämissäätiö. Selvitykseen haastateltiin 11 000 hakijamaiden työntekijää.

Hakijamaissa naisten työssäkäynti on hieman EU-keskiarvoa yleisempää (42 %/46 %), eivätkä työmarkkinat ole aivan yhtä kahtiajakautuneet miesten ja naisten työmarkkinoihin kuin nykyisissä EU-maissa. Myös koti- ja palkkatyö jakautuu hakijamaissa jonkin verran tasaisemmin miesten ja naisten kesken kuin EU-maissa keskimäärin. Osa-aikatyö on näissä maissa selvästi harvinaisempaa kuin EU-maissa - hakijamaissa osa-aikatyötä tekee seitsemän prosenttia työntekijöistä, EU:ssa keskimäärin 17 prosenttia.

Selvityksestä ilmenee myös, että hakijamaiden työntekijöistä 21 prosenttia aktiiviväestössä työskentelee maataloudessa, EU:ssa vain viisi prosenttia. Palvelusektorilla puolestaan hakijamaissa työskentelee 47 prosenttia ja EU:ssa jopa 66 prosenttia työntekijöistä.

Yhteenveto tutkimuksesta löytyy osoitteesta www.eurofound.ie/working/ccseminar.htm

SAK