Brasilian maattomien liike MST valtasi Stora Enson puoliksi omistamaa taimikkoa

07.04.2004 14:24
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra

Brasilian maattomien liikkeen MST:n 2 500 jäsentä valtasi eilen aamulla Bahian osavaltiossa eukalyptus-taimikkoa, jonka omistaa jättimäistä selluhanketta kehittelevä Veracel Celulose. Puolet Veracelistä omistaa suomalais-ruotsalainen metsäyhtiö Stora Enso, puolet Aracruz Celulose, jonka pääomistajia ovat norjalainen liikemies Erling Lorenzen sekä institutionaaliset brasilialaissijoittajat.

Stora Enson yhteiskuntasuhteiden johtaja Jorma Westlund arvioi tänään puhelinhaastattelussa, että valtaus on Brasilian sisäpolitiikkaa ja kohdistuu tammikuusta 2003 lähtien presidenttinä toiminutta entistä ay-johtajaa Luiz Inacio Lula da Silvaa vastaan. Brasilialaisissa lehdissä MST:n edustajat korostavat, että liike pyrkii valtauksilla päinvastoin auttamaan Lulaa vauhdittamaan lupaamaansa maareformia.

MST on Brasilian voimakkain osattoman väestön sosiaalinen liike. Viime viikkoina sen aktiivit ovat vallanneet kymmeniä alueita maan eri osissa. Veracelin mailla valtaajat kaatoivat usean hehtaarin alueelta puuntaimet ja istuttivat tilalle maissia, papuja ja muita ruokakasveja. He huomauttivat, että eukalyptuksesta ei saa ravintoa.

Veracelilla on 65 000 hehtaaria maata, jolla on määrä tuottaa merkittävä osa ensi vuoden puolivälissä käynnistyvän 900 000 tonnin sellutehtaan raaka-aineesta. Brasiliassa maanomistus on jakautunut äärimmäisen epätasaisesti. Tuloerot ovat Brasiliassa suuremmat kuin missään muualla. MST:ssä ajatellaan, että suuria maa-alueita vaativat teollisuus- ja karjankasvatushankkeet vaikeuttavat maauudistuksen toteuttamista.

Veracelin johtaja Vitor Costa luonnehti eilen Financial Timesin nettisivuilla yrityksen maiden valtausta hyvin huonoksi merkiksi sijoittajille. Hän syytti Brasilian hallitusta otteen menettämisestä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut