Ilmastopolitiikkaan tarvitaan hyvinvointia luova kasvustrategia

29.10.2009 09:57
SAK
Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö EAY

Euroopan ammatillinen yhteistyöjärjestö EAY muistuttaa päättäjiä kattavan ilmastosopimuksen välttämättömyydestä. EU:n valtionpäämiehet kokoontuvat parhaillaan Brysselissä. Huippukokouksen asialistan yksi tärkeimmistä kysymyksistä on ilmastonmuutokseen sopeutumisen rahoitus.

EAY on lähettänyt Euroopan valtionpäämiehille kirjeen, jossa listataan ammattiyhdistysliikkeen tavoitteita. Järjestö vaatii kattavaa ja kunnianhimoista ilmastosopimusta, jolla estetään lämpötilan nousu yli kahden asteen. Lisäksi päättäjiltä odotetaan rahoitusta ilmastonmuutokseen sopeutumisessa etenkin kehitysmaissa. Euroopassa ilmastopolitiikkaan tulee EAY:n mukaan kytkeä tutkimukselle ja vähähiiliselle teollisuudelle pohjautuva kasvustrategia, joka luo paitsi talouskasvua, myös hyvinvointia.

- Vaadimme vihreää kasvua, joka edesauttaa kunnollisten työpaikkojen syntyä ja luo hyvinvointia kaikilla talouden aloilla, EAY:n edustaja Joël Decaillon toteaa järjestön tiedotteessa.

Euroopan ammatillinen yhteistyöjärjestö on ammattiyhdistysliikkeen kattojärjestö, johon kuuluu keskusjärjestöjä 36:sta Euroopan maasta. Suomessa EAY:n jäsenjärjestöjä ovat SAK, STTK ja Akava.