Ay-järjestöjen verkosto elpyy Irakissa

08.10.2003 12:10

Irakin pääkaupungissa Bagdadissa on hiljattain perustettu ammatillinen keskusjärjestö IFTU (Iraqi Federation of Trade Unions), Labour News Network raportoi maanantaina. Kokoukseen osallistui 400 eri alojen ay-aktiivia, joista monella on kokemusta maanalaisesta ay-toiminnasta vaikeissa olosuhteissa Saddam Husseinin johtaman diktatuurin vuosina. Bagdadin tapaamiseen oli kutsuttu myös Yhdysvaltojen ja Britannian miehityshallinnon edustajat.

Uutisen mukaan ay-aktiivit ovat perustaneet Saddam Husseinin hallinnon kaatumisen jälkeen kaksitoista ammattiliittoa. Ne toimivat muun muassa öljy- ja kaasuteollisuudessa, kuljetusaloilla, elintarvikkeiden jalostuksessa, rakennustyömailla, tekstiili-, nahka- ja viestintäteollisuudessa sekä kunta-alalla ja maataloudessa.

Ay-liikettä elvytetään vähäisin aineellisin voimavaroin. Kaikki työ tehdään vapaaehtoisvoimin. Järjestöillä ei ole palkallisia työntekijöitä. Toimintaa vaikeuttavat myös miehityshallinnon säätämät poikkeustilalait, korkea työttömyys ja tuotantotoiminnan keskeytyminen lukuisilla työpaikoilla.

IFTU:n tietojen mukaan Husseinin diktatuuria myötäilleiden ay-järjestöjen jäänteet ovat aktivoituneet ja koettavat uudelleen saada asemia työelämässä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut