Kansainvälinen ay-liike korostaa YK:n roolia Irakin kriisin ratkaisemisessa

03.02.2003 16:41
SAK

Britannian ja Yhdysvaltojen johtavat ammatilliset keskusjärjestöt TUC ja AFL-CIO vaativat maittensa johtajia pidättymään sotilaallisesta hyökkäyksestä Irakiin, ellei hankkeella ole YK:n suostumusta. Kanta ilmenee järjestöjen viime torstaina presidentti George Bushille ja pääministeri Tony Blairille lähettämästä kirjeestä. Siinä korostetaan tarvetta ennen muuta Yhdysvaltojen ja EU-maiden yhteisymmärrykseen, jotta mahdollisesti tarvittavien tositoimien laillisuus voidaan varmistaa.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL, jonka jäsenjärjestö SAK on, varoitti 24.1. luisumisesta sotaan Irakia vastaan. VAKL:n mielestä rauha ja kansainvälinen turvallisuus taataan varmimmin etsimällä ratkaisut Irakin kriisiin YK:ssa.

Saksan ammatillinen keskusjärjestö DGB ilmoitti 13.1. vastustavansa sotilaallisen voiman käyttöä Irakissa ja kannattavansa kaikkia rauhanomaisia keinoja Lähi-idän jännityksen lieventämiseksi. DGB arvioi, että sotilaallinen hyökkäys Irakiin aiheuttaisi arvaamattomia poliittisia ja taloudellisia riskejä ja lisäisi epävakautta koko Lähi-idän alueella.

Norjan ammatillinen keskusjärjestö LO ei usko, että Irakiin liittyviä ongelmia on ratkaistavissa sodalla. LO arvelee, että hyökkäys Irakiin ei vähentäisi vaan lisäisi kansainvälistä terrorismia. LO hyväksyi asiaa koskevan kannanoton viime torstaina.

Etelä-Afrikan suurin ammatillinen keskusjärjestö Cosatu esittää, että Yhdysvallat valmistelee hyökkäystä Irakiin ennen muuta sen öljyesiintymien vuoksi. Syynä on myös presidentti George Bushin hallinnon tarve kääntää huomio Yhdysvaltojen talouden heikkouksista, Cosatu arvioi. Järjestö ei hyväksy Yhdysvaltojen johtamaa hyökkäystä Irakiin, viikko sitten julkaistussa kannanotossa todetaan.

Ay-järjestöjen Irakin kriisiä koskevien kannanottojen linkkihakemistoa ylläpitää Labourstart (www.labourstart.org/iraq).

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut