EU-15-alueella tuottavuus on kehittynyt nopeimmin Irlannissa ja Suomessa

03.09.2007 12:37
SAK
Key Indicators of the Labour Market Programme, ILO 2007

Suomessa tuottavuus työntekijää kohti kasvoi 2,5 prosenttia vuosina 1980-2005. EU:n vanhoista jäsenmaista (EU-15) Suomen edellä oli ainoastaan Irlanti (3,1 prosenttia). Kaksikkoa seurasivat Britannia (2,1 %) ja Ruotsi (2,0 %). Hitainta tuottavuuden kasvu oli Italiassa (1,1 %), Hollannissa (1,1 %) ja Espanjassa (1,2 %).

Yhdysvalloissa (1,7 %) ja Japanissa (1,8 %) tuottavuus koheni samaan tahtiin EU-15-alueen keskiarvon kanssa.

EU:n uusista jäsenmaista vuosina 1980-2005 nopeimmin tuottavuutta kasvattivat Puola (4,0 %), Viro (3,6 %) ja Slovakia (3,5 %). Suomea korkeampaan lukuun ylsivät myös Unkari (2,9 %), Latvia (2,8 %), Slovenia (2,7 %) ja Romania (2,6 %).

Teollisuudessa asetelma oli samantapainen kuin kaikkien alojen tilastossa. EU-15-maista Irlanti paransi tuottavuuttaan 8,1 prosentin vuosivauhdilla. Sitä seurasivat Suomi (5,4 %) ja Ruotsi (4,7 %).

Lähes 4,0 prosentin tuottavuuskehitystä ylläpitivät Britannia, Itävalta, Belgia, Luxemburg ja Ranska. Yhdysvallat (4,1 %) ja Japani (3,8 %) etenivät EU-15-maaryhmän kärjen tuntumassa.

EU:n uusista jäsenmaista teollisuuden tuottavuuskehitys oli nopeinta Slovakiassa (10,2 %), Puolassa (7,6 %) ja Unkarissa (6,7 %).

Tiedot ovat peräisin Kansainvälisen työjärjestön ILO:n maanantaina julkaisemasta tutkimuksesta.