Turkin ay-oikeudet ovat huononemassa, turkkilainen ay-johtaja arvioi

05.10.2010 11:08

&#;8221Hallitus väittää lisäävänsä demokratiaa Turkissa, mutta niin ei ole tapahtumassa”, Turkin maantiekuljetustyöläisten liiton Tumtisin puheenjohtaja Kenan Ozturk sanoo. Hänen mukaansa ay-oikeudet eivät ole paranemassa Turkissa, vaan suuntana on niiden huononeminen.

Järjestäytyneet työntekijät eivät ole kuitenkaan lannistuneet työnantajien ja viranomaisten vainosta. Tällä hetkellä se ilmenee muun muassa kamppailussa maailmanlaajuisen rahtiyhtiön UPS:n erottamien työntekijöiden oikeuksien puolesta. UPS antoi puoli vuotta sitten potkut 160 työntekijälleen sen jälkeen, kun he olivat liittyneet Tumtisiin, eivätkä painostuksesta huolimatta suostuneet eroamaan järjestöstä.

Heinäkuussa UPS:n alihankintayrityksen johtaja yritti aseella uhaten ja sillä ampuenkin taivuttaa työntekijät luopumaan ammattiliiton jäsenyydestä.

Erottamisen jälkeen UPS kieltäytyi kuukausien ajan neuvottelemasta erotettujen työntekijöiden takaisin ottamisesta. Ensimmäinen neuvottelu asiasta järjestyi vasta 21. syyskuuta, eikä sekään olisi onnistunut ilman kuljetustyöläisten kansainvälisten federaatioiden ITF:n ja ETF:n tukea, Ozturk toteaa Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin julkaisemassa haastattelussa

Ozturk korostaa, että UPS:n jyrkkä linja järjestäytymistä vastaan ei ole poikkeuksellinen tapaus. ”Turkissa toimivat monikansalliset yhtiöt nojautuvat maan epädemokraattiseen lainsäädäntöön sortaessaan työntekijöitä ja kieltäessään heiltä ay-oikeudet.”

Työnantajat ovat panneet vireille useita oikeusjuttuja ay-johtajia ja ay-aktiiveja vastaan tekaistuin perustein. Useassa tapauksessa heitä syytetään työntekijöiden pakottamisesta liiton jäsenyyteen, mistä voi saada vuosikausien tuomion. Ozturkin mukaan poliisi on avustanut työnantajia oikeusjuttujen valmistelussa.

Optimismia turkkilaisessa ay-väessä ylläpitävät Mersinin sataman kiistassa ja eräissä muissa kovissa kamppailuissa saavutetut voitot. Myös kansainvälisellä solidaarisuudella on suuri merkitys, Ozturk vakuuttaa.