EU haluaa työelämän normit kahdenvälisiin kauppasopimuksiin

08.12.2006 09:44
EU:n kauppakomissaari Peter Mandelson. Copyright: Euroopan yhteisöt, 1995-2006

Euroopan komissio haluaa tuleviin kahdenvälisiin kauppasopimuksiin määräyksiä työelämän kansainvälisten perusnormien kunnioittamisesta. Näin kertoi tiistaina Brysselissä EU:n kauppakomissaari Peter Mandelson.

Hänen mukaansa komissio aikoo edistää kahdenvälisten kauppasopimusten avulla paitsi säällisiä työehtoja myös muita kestävän kehityksen vaatimia asioita. Mandelson totesi ymmärtävänsä säällisellä työllä ennen muuta reilua palkkaa ja turvallista työpaikkaa.

Päälinjana on antaa lisäetuja maille, joissa työelämän normeja käytännössä kunnioitetaan, eikä niinkään rangaista maita, joissa työelämän kansainvälisiä normeja loukataan vakavasti. Lisäeduilla komissio tarkoittaa lähinnä tuotteiden pääsyn helpottamista EU-markkinoille.

Tämän linjan toteuttamiseksi komissio on kehittämässä Kansainvälisen työjärjestön ILO:n kanssa menetelmiä, joilla saadaan pätevää tietoa kaupan vaikutuksesta työmarkkinoihin. Ugandaa ja Filippiinejä koskevat pilottiselvitykset on juuri saatu valmiiksi. Niissä käsitellään muun muassa työllisyyttä, lapsityövoiman käyttöä, työaikoja, palkkoja sekä työsuojelua.

Mandelson muistutti, että työelämän perusnormit eivät ota kantaa työvoimakustannuksiin, vaan koskevat työntekijöiden perusoikeuksia. Niihin kuuluu oikeus ammatilliseen järjestäytymiseen. Kauppakomissaari korosti, että työelämän normien ajamisessa kahdenvälisiin kauppasopimuksiin ei ole lainkaan kysymys EU:n tuontisuojan tehostamisesta. Hän vetosi ay-liikkeeseen ja kansalaisjärjestöihin, että ne auttaisivat komissiota tiedon levittämisessä tästä seikasta.

Keskiviikkona kauppakomissaari Mandelson pyysi EU:n jäsenmailta valtuuksia neuvotella kahdenvälisistä kauppasopimuksista Intian ja Etelä-Korean sekä Kaakkois-Aasian maiden yhteistyöjärjestön ASEANin kanssa.

Peter Mandelson: Trade policy and decent work intervention

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto