Israelin ay-liike taipui julkisen sektorin palkkojen alentamiseen

19.05.2003 14:26

Israelissa julkisen sektorin palkkasummaa supistetaan tänä ja ensi vuonna yhteensä 850 miljoonaa euroa. Näin sopivat varhain eilen aamulla Israelin valtionvarainministeriön ja ammatillisen keskusjärjestön Histadrutin neuvottelijat. Kompromissi on lähempänä ministeriön alkuperäistä vaatimusta kuin ay-liikkeen lähtökohtaa. Histadrutin puheenjohtaja Amir Peretz korostaa neuvottelutuloksessa sitä, että valtionvarainministeriö perui uhkauksensa alentaa palkkoja lainsäädännöllä.

Sopimus lopetti tiistaina alkaneen julkisen sektorin lakon. Histadrut oli valmis laajentamaan sitä, elleivät osapuolet olisi löytäneet yhteisymmärrystä kiistakysymyksistä. Työtaistelun uhka ei ole kuitenkaan kokonaan ohi, koska osapuolet ovat yhä erimielisiä julkisen sektorin työvoiman supistamisesta sekä ay-liikkeen asemasta eläkerahastojen hallinnossa.

Julkisen hallinnon supistuksen periaatteista neuvottelijat ovat sopineet, mutta tulkinnat niiden käytännön seurauksista poikkeavat jyrkästi. Ministeriön mukaan 750 työntekijää irtisanotaan ja 3 000 irtisanoo itsensä kahdessa vuodessa. Histadrutin mukaan 500 menettää lähiaikoina työpaikkansa, mutta heistä lähes jokainen on siirtymässä lähiaikoina eläkkeelle.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut