Etelä-Afrikassa vartijat puristivat pitkällä lakolla lisäeuroja

26.06.2006 10:25
SAK

Etelä-Afrikassa vartijoiden lakko päättyi juhannuksen edellä kestettyään kolme kuukautta. Pitkään kamppailuun osallistuneiden palkkoja nostetaan ensimmäisenä sopimusvuonna 9,25 prosenttia, toisena ja samoin kolmantena 7,5 prosenttia.

Korotusten odotetaan ylittävän selvästi hintojen nousun, joka pysyi vuosina 2004 ja 2005 alle 5 prosentin vauhdissa.

Vartijoiden lakkorintama repesi heti maaliskuun lopulla vain viikon työtaistelun alkamisen jälkeen. Silloin 14 pientä ammattiliittoa allekirjoitti 3-vuotisen sopimuksen, joka antaa keskimäärin 8,3 prosentin palkankorotuksen kunakin sopimusvuonna.

Lakkoa jatkoi vartijoiden suurin ammattiliitto Satawu, joka organisoi myös kuljetustyöläisiä. Järjestö vaati alun perin 11 prosentin vuosittaisia korotuksia. Satawu perusteli vaatimustaan vartijoiden surkeilla palkoilla sekä alan johtavien yritysten mittavilla voitoilla. Vartijoiden alimmat kuukausiansiot vaarallisesta täyspäivätyöstä yltävät täpärästi 110 euroon.

Työtaistelua leimasi väkivalta. Poliisit hajottivat vartijoiden mielenosoituksia kumiluodeilla ja käyttivät Satawun mukaan muutoinkin tarpeettoman kovia otteita. Satawuun järjestäytyneitä lakkolaisia puolestaan syytettiin lakonalaista työtä tehneiden murhista.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi