USA:ssa isot ammattiliitot tukevat Barack Obamaa

22.02.2008 11:37
SAK
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Yhdysvalloissa 4,6 miljoonaa järjestäytynyttä palkansaajaa edustavat ammattiliitot SEIU, Teamsters ja UFCW ovat ryhtyneet tukemaan Barack Obaman presidentinvaalikampanjaa. Obaman kanssa tiukasti demokraattisen puolueen ehdokkuudesta kamppaileva Hillary Clinton saanut taakseen muun muassa opettajien vaikutusvaltaisen ammattiliiton.

Moni ammattiliitto ja ammatillisen keskusjärjestö AFL-CIO valitsevat lähiaikoina suosikkinsa, joiden hyväksi ne käyttävät miljoonia euroja ja mobilisoivat joukkojaan. Yksin AFL-CIO ohjaa ensi marraskuun presidentin- ja kongressinvaalien kampanjoissa suosikkiehdokkailleen 37 miljoonaa euroa.

Ay-liikkeen näkökulmasta demokraattien pääehdokkaiden Obaman ja Clintonin ohjelmat eivät mainittavasti poikkea toisistaan. Molemmat lupaavat toimia työpaikkojen pitämiseksi kotimaassa, laajentaa julkista terveydenhuoltoa sekä lainmuutoksia, jotka helpottavat ay-järjestöjen toimintaa.