Amer ei kavahda yhteistyötä Burman sotilasvallan kenraalin kanssa

09.12.2003 16:27
Burman pakkotyöläisiä tietyömaalla lokakuussa 2000. VAKL:n kuva-arkisto.

Amer-yhtymä on ainoana Suomessa päämajaansa pitävänä yhtiönä listalla, joka on muodostettu sotilasjuntan hallitsemassa Burmassa asioivista yrityksistä. Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL julkaisi tänään luettelosta päivitetyn version.

Listalla on 375 yritystä. Niistä 48 ei sisältynyt luettelon aiempaan versioon. VAKL toteaa, että Burman liiketoiminnastaan luopuneiden länsiyhtiöiden tilalle on useassa tapauksessa tullut yrityksiä muista Kaakkois-Aasian maista.

Burmassa yhä operoivat muun muassa suuret öljy- ja kaasuyhtiöt Total ja Unocal, eteläkorealainen monialayhtiö Daewoo sekä itävaltalainen lentoyhtiö Austrian Airlines. Kansainvälisesti huomattaviin Burmasta vetäytyjiin lukeutuvat hotelliketju Marriot, rintaliiveistään tunnettu Triumph sekä jättikokoinen tupakkayhtiö British American Tobacco (BAT).

Amer-yhtymään kuuluva Wilson markkinoi Burmassa urheiluvälineitään. VAKL:n tuoreen listan yrityskohtaisessa aineistossa muistutetaan, että Wilson järjesti toukokuussa 2003 yhdessä Burman tennisliiton (MTF) kanssa nuorten tenniskilpailut. Avajaistilaisuuteen osallistui MTF:n suojelija kenraalimajuri Kyaw Win, joka on lähellä hallitsevan sotilasjuntan ydintä.

Lista Burmassa asioivista yrityksistä löytyy Global Unions -nettipalvelusta. Lue myös VAKL:in uutinen 9.12.2003 ja Juhani Artto: Amer-yhtymä ei aio vetäytyä Burman markkinoilta ILO:n suosituksesta huolimatta (SAK 28.10.2002).

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut