Ruotsi voi merkittävästi hyötyä matalapalkkamaiden kilpailuhaasteesta

23.05.2006 12:39

LO:n ekonomistien raportti

LO Sverige

Ruotsin mahdollisuudet kansainvälisessä kilpailussa ovat paremmat kuin Kiina- ja Intia-ilmiöillä pelottelevat antavat ymmärtää. Näin päättelevät Ruotsissa ammatillisen keskusjärjestön LO:n ekonomistit tuoreessa raportissaan.

Sen mukaan Ruotsi voi päinvastoin merkittävästi hyötyä matalapalkkamaista nousevasta kilpailuhaasteesta, jos Ruotsin valtion toimintaa ohjataan osuvilla päätöksillä. Keskeistä on osata vahvistaa koulutusta, työvoiman osaamista ja tuotekehitystyötä. Olennaista on myös kyetä kehittämään työehtosopimuksia niin, että niiden sisällöt vastaavat tehokkaasti kansainvälisen kilpailun tarpeisiin.

Raportissa korostetaan, että koventunut kansainvälinen kilpailu ei ole kaventanut mahdollisuuksia korottaa palkansaajien reaaliansiotasoa. Raportissa muistutetaan, että vuosina 1995 - 2003 kaikkien ammattiryhmien reaaliansiot paranivat. Mainittavaa eroa ei esiintynyt myöskään vienti- ja kotimarkkina-alojen palkkakehityksen välillä.

Jos tuottavuus kasvaa seuraavina vuosina kaksi prosenttia vuodessa, reaaliansioiden korotusvara pysyy hyvänä, ellei Ruotsin valuutan vaihtosuhde muutu harppauksellisesti viennin esteeksi. Merkkejä tällaisesta muutoksesta ei ole olemassa, LO:n ekonomistit toteavat.

He korostavat, että rakennemuutos ei vaadi palkansaajilta kasvavia uhrauksia, jos poliittiset päätöksentekijät suhtautuvat vakavasti rakennemuutoksen kielteisiin seurauksiin ja ovat valmiita pehmentämään niitä.

Raportti "Internationalisering och teknik &#;8211 Effekter för arbete och löner" löytyy ruotsiksi LO:n verkkosivuilta.