Ruotsin teollisuusliitot tavoittelevat 2,6 prosentin palkankorotusta

03.11.2009 10:48
SAK
Ruotsin teollisuusliitot tavoittelevat 2,6 prosentin palkankorotusta

Ruotsin teollisuuden työntekijöiden ja toimihenkilöiden ammattiliitot vaativat ensi vuoden alkukuukausien tes-neuvotteluissa 2,6 prosentin palkankorotusta ja 12 kuukauden sopimuskautta. Kruunumääräisen korotuksen on kuitenkin oltava vähintään 620 kruunua kuukaudessa (noin 60 e/kk).

Liittojen yhteiselin Facken inom industrin kertoi keskeisistä tes-tavoitteista maanantaina. Elimen jäsenliittojen on päätettävä 24. marraskuuta mennessä, osallistuvatko ne tuleviin tes-neuvotteluihin maanantaina hahmotettujen tavoitteiden puolesta elimen muiden jäsenliittojen kanssa.

Teollisuuden työnantajien puolelta on viime kuukausina pidetty esillä palkkojen jäädyttämistä. Ammattiliitot ovat torjuneet ajatuksen vääränä reaktiona talouden taantumaan. Ruotsin suhdanneinstituutin asiantuntijat ovat laskeneet, että palkkojen jäädyttäminen 2010 lopettaisi palkansaajien ostovoiman alenemisen seurauksena 40 000 työpaikkaa.

Pitkän aikavälin selvitykset osoittavat, että palkkoja on nostettu keskimäärin 3,4 prosenttia vuodessa ja että suhdanteiden mukaan korotus on vaihdellut prosenttiyksikön keskiarvon molemmilla puolilla. Yhteiselimen nyt asettama 2,6 prosentin tavoite asettuu palkkojen pitkän aikavälin kehitysvauhdin alarajalle.

Toinen keskeinen tavoite koskee irtisanomissuojaa. Nykyisten lakien mukaan työntekijä voidaan irtisanoa ja palkata takaisin samoihin työtehtäviin työvoimaa vuokraavan yhtiön palkkalistoilla. Liitot eivät sitä hyväksy ja tulevat tes-neuvotteluissa ajamaan irtisanomisturvan vahvistamista.