Demokraatit politikoivat vapaakaupalla USA:n esivaaleissa

19.01.2004 09:58
Demokraattien ensimmäiset esivaalit järjestetään 19.1.2004 Iowassa.

Ay-liike on merkittävässä asemassa USA:n demokraattisen puolueen presidenttiehdokkaan valitsemisessa. Huomattava osa ehdokkaiden kampanjoiden rahoituksesta ja vapaaehtoisista työntekijöistä tulee ay-järjestöistä. Ensimmäiset esivaalit järjestetään tänään Iowan osavaltiossa.

Tähän mennessä eniten ammattiliittojen hyväksyntöjä on saanut veteraanipoliitikko Dick Gebhardt. Osaksi tähän on syynä hänen tiukka ehtonsa vapaakaupalle. Gebhardtin mielestä vapaakauppa vaatii kohtuutasoisen vähimmäispalkan toteuttamista kaikissa vapaakaupan piirissä olevissa maissa. Gebhardt on luvannut, että presidenttinä hän neuvottelisi maansa työntekijöille nykyistä suotuisammat ehdot Pohjois-Amerikan vapaakauppasopimukseen Naftaan sekä USA:n ja Kiinan väliseen kauppaan.

Vaikutusvaltaista ay-väkeä on saanut taakseen myös Howard Dean. Hän on valmis asettamaan vapaakaupan ehdoksi kehittyneet työehto- ja ympäristönormit. Hänen suhtautumisensa asiaan on tiukentunut, sillä Naftan perustamisen aikoihin kymmenen vuotta sitten hän tuki vapaakauppaa varsin kritiikittömästi.

Sotilastaustainen ehdokas Wesley Clark esittää, että yhtiöitä on rangaistava työpaikkojen siirtämisestä ulkomaille. Hän vaatii armeijan hankintojen keskittämistä kotimaahan ja syyttää presidentti George Bushia viivyttelystä kiinalaisten tekstiilien ja vaatteiden tuonnin hillitsemisessä.

Myös kaksi muuta tasaväkisesti kärkisijasta kamppailevaa ehdokasta - John Kerry ja John Edwards - esiintyy vapaakaupan ehtojen tiukentamisen puolesta.

Kansainväliset asiat eivät ole olleet näin keskeisessä asemassa USA:n presidentinvaalissa sitten 1970-luvun, jolloin Vietnamin sota kuului vaalikampanjoiden kuumiin teemoihin. Nyt syynä on työpaikkojen siirtäminen ennen muuta Kiinaan ja kiinalaisten tuotteiden vahva kilpailukyky USA:n markkinoilla.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut