Pääluottamusmies Etelä-Afrikan ulkomaalaisvihan uusin uhri

27.05.2008 13:20
Numsa

Eteläafrikkalaisen konepajan mosambikilainen pääluottamusmies Walter Ntombela murhattiin viikonvaihteessa, metallityöläisten ammattiliitto Numsa ilmoitti maanantaina. Etelä-Afrikkaa ravistelevan ulkomaalaisvihan kuolonuhrien määrä on noussut jo lähes 60:een. Lisäksi arviolta 35 000 ulkomaalaista on paennut kodeistaan.

Numsan johto kehotti runsas viikko sitten paikallis- ja aluejärjestöjään toimintaan äkillisesti puhjenneen ulkomaalaisviha-aallon taltuttamiseksi.

- Hallituksen, ammattiliittojen, kansalaisjärjestöjen ja liike-elämän on välittömästi yhdistettävä voimansa himomurhia ja omaisuuden tuhoamista vastaan, Numsa vaati.

Liitto torjui väitteet, joiden mukaan ulkomaalaisvihan ilmentymät olisivat ainoastaan yksittäisten rikollisten aiheuttamia. Hyökkäysten taustalla ovat myös sosiaaliset ja taloudelliset olosuhteet sekä moraalisesti rappeutuneet liike-elämän osat.

Myös kaivostyöläisten liitto NUM on aktivoinut jäsenensä ehkäisemään ulkomaalaisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Merkittävä osa Etelä-Afrikan sadoista tuhansista kaivostyöläisistä on ulkomaalaisia. Ulkomaalaisvihan puhjettua avoimeksi eräissä kaivoksissa ulkomaisia työläisiä jäi tulematta työpaikoilleen.

NUM on jyrkästi tuominnut ulkomaalaisvihan.

- Työväenluokan ja köyhien on liityttävä yhteen yhteistä vihollista vastaan, toisin sanoen sortohallituksia ja kapitalistista riistoa vastaan&#;8221, NUM:n pääsihteeri Frans Baleni sanoo.