Tanskassa CO-industri vaatii erityisoikeuksia järjestäytyneille työntekijöille

23.02.2007 14:17
CO-industrin neuvottelukierros 2007 -tunnus

Tanskassa teollisuuden ammattiliittojen neuvotteluelin CO-industri vaatii työnantajia hyväksymään työehtosopimukseen määräyksen, joka asettaisi järjestäytyneet työntekijät parempaan asemaan kuin järjestäytymättömät. Konkreettisesti erottelu koskisi oikeutta eräisiin koulutusetuihin.

Työnantajien järjestö DI on jyrkästi torjunut CO-industrin esityksen. DI perustelee kantaansa periaatteella, jonka mukaan työntekijöitä tulee kohdella tasavertaisesti. Äskettäin solmitussa työehtosopimuksessa tästä kuitenkin poikettiin alansa liittoon järjestäytyneiden leipureiden saatua koulutusta koskevan erityisedun.

CO-industrin puheenjohtaja Thorkild E. Jensen korostaa, että järjestäytyneet työntekijät ovat lopen kyllästyneitä järjestäytymättömiin työntekijöihin, jotka nauttivat "vapaamatkustajina" ammattiliittojen hankkimista eduista.

Tanskalaiset työmarkkina-asiantuntijat pitävät mahdollisena, että kiistasta kehkeytyy Tanskan moneen vuoteen vakavin konflikti. CO-industri edustaa yli 300 000 palkansaajaa, DI noin 6 100 tuotannollista yritystä.