Enemmistö lakon kannalla Saksan metallityöläisten äänestyksissä

02.05.2002 14:09

Työtaistelu alkaa maanantaina

IG Metall aloittaa lakon maanantaina.

Erimielisyys palkankorotusten suuruudesta on johtamassa työtaisteluun Saksan metalliteollisuudessa. Vapun edellä IG Metallin (www.igmetall.de) kahden alueen jäsenten selvä enemmistö asettui äänestyksissä lakon kannalle. Baden-Württembergissä lakkoa puolsi 90 prosenttia äänestäneistä. Äänestysprosentti kohosi 96 prosenttiin. Berliini/Brandenburgissa työtaistelun puolesta liputti yli 85 prosenttia äänestäneistä.

IG Metallin lakkostrategiassa korostuu joustavuus. Yrityksissä toteutetaan työvuoron, vuorokauden tai kahden päivän työnseisauksia. "Lakkoilemme kohteissa, joissa se tuntuu erityisen kipeältä", järjestön puheenjohtaja Klaus Zwickel sanoo. Hän varoittaa työnantajia toteuttamasta työsulkua, koska se kärjistäisi osapuolten välejä ja vaikeuttaisi sopimusneuvotteluja.

Liitto on jo etukäteen vastannut syytöksiin, joiden mukaan metallityöläisten lakko horjuttaisi vakavasti Saksan talouden mahdollisuuksia nousuun. IG Metall muistuttaa, että palkkakustannusten osuus metalli- ja elektroniikkateollisuuden menoista on pudonnut alle 20 prosenttiin. Liiton 6,5 prosentin palkankorotusvaatimuksen toteutuminen lisäisi yritysten kokonaiskuluja ainoastaan 1,2 prosenttia.

Työnantajien tuorein esitys sisältää 3,3 prosentin palkankorotuksen, joka tulisi voimaan 15 kuukauden sopimuksen kolmantena kuukautena. Kahtena ensimmäisenä kuukautena työläisille maksettaisiin ylimääräinen 190 euron korvaus.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut