Kanadaa vaaditaan lopettamaan asbestin tuotanto ja vienti

14.12.2010 08:43
SAK
International Trade Union Confederation ITUC

Kanadassa harkitaan paraikaa vuonna 2002 suljetun Jeffreyn asbestikaivoksen avaamista uudelleen. Hanke on herättänyt Kanadassa ja ympäri maailmaa arvostelua ja vastarintaa sen vuoksi, että asbestikuiduille altistuminen on hengenvaarallista. Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan vuosittain 107 000 ihmistä kuolee asbestin aiheuttamiin sairauksiin.

Tunnetuista terveysriskeistä huolimatta Kanada sallii yhä asbestin tuotannon ja viennin. Jeffreyn kaivoksen avaaminen lisäisi maailman asbestin tuotantoa noin 10 prosenttia. Viime vuosina Kanadasta on viety asbestia muun muassa Intiaan, Indonesiaan ja Filippiineille. Niissä asbestia käsitellään ja käytetään tavalla, joka ei likimainkaan ota huomioon aineen vaarallisuutta.

Kanadassa asbestin tuotantoa ja vientiä puolustavat tahot korostavat, että tehokas suojaus estää terveysriskejä toteutumasta. Lääketieteen asiantuntijat ovat kuitenkin vuosikausia muistuttaneet, että varsinkaan kehitysmaissa ei ole mahdollista järjestää suojausta pitäväksi. Sen vuoksi yli 40 maata on kokonaan kieltänyt asbestin käytön. Täyskielto on voimassa koko EU-alueella.

Kansainvälinen ay-liike kannattaa asbestin totaalista kieltoa

Kansainvälisen ay-liikkeen johtava maailmanjärjestö ITUC kannattaa asbestin kaikkien muotojen käyttökieltoa. Kanadassa ammatillinen keskusjärjestö CLC ja useat sen jäsenliitot ovat samoilla linjoilla. Äskettäin Kanadassa vieraili asbestin tuotannon ja viennin lopettamista vaatinut ryhmä ay-liikkeen edustajia Japanista, Etelä-Koreasta, Intiasta ja Indonesiasta.

Britanniassa julkaistava, arvostettu lääketieteellinen lehti The Lancet tuomitsee tuoreimmassa numerossaan Kanadan asbestipolitiikan kaksinaamaiseksi.

Jos Jeffreyn asbestikaivos avataan uudelleen, se luo Quebecin maakuntaan 500 työpaikkaa seuraavaksi 25 vuodeksi. Quebecin maakunnan johdon odotetaan päättävän vielä tässä kuussa, antaako se takauksen Jeffreyn kaivosyhtiön anomalle 44 miljoonan euron lainalle.

Kanadan ohella Venäjä, Kazakstan ja Brasilia kuuluvat maailman suurimpiin asbestin viejiin. Viime vuonna Kanadasta toimitettiin ulkomaille asbestia 72 miljoonan euron arvosta.