USA:n ay-liike värväsi huippuosaajia Wal-Martin painostamiseen

06.07.2005 11:16
SAK
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Yhdysvalloissa ammattiliitto UFCW tehostaa jättimäisen kauppaketjun Wal-Martin painostamista. Järjestö on palkannut kaksi poliittisen kampanjoinnin huippuosaajaa kehittämään ay-liikkeen vaikutusta Wal-Martin linjanvetoihin.

"Herää Wal-Mart" &#;8211kampanjaa vetämään kutsuttu Paul Blank toteaa, että Wal-Martin muuttamisessa tarvitaan laajapohjaista sosiaalista liikettä. Sen luomisessa vedotaan kansalaisten omiin arvoihin ja osoitetaan, miten Wal-Mart polkee niitä.

Raskaimpia syytöksiä ovat Wal-Martin keskeinen rooli palkkojen laskukierteessä sekä yhtiön vähäiset terveydenhuolto- ja eläke-edut. Niiden seurauksena osa Wal-Martin työntekijöistä elää osittain julkisen sosiaaliturvan varassa. Kampanjassa kerrotaan myös siitä, miten Wal-Mart hankkii kasvavan osan tuotteistaan matalapalkkamaista ja vaikuttaa siten työpaikkojen siirtymiseen ulkomaille.

Wal-Martin tuhansissa supermarketeissa asioi viikoittain yli 100 miljoonaa kuluttajaa. Monimuotoisessa kampanjassa heitä ohjataan ottamaan moraalisesti kantaa, haluavatko he Yhdysvaltojen kehittyvän alenevien palkkojen ja heikkenevän sosiaaliturvan suuntaan.

Blank korostaa, että tavoitteena ei ole Wal-Martin tuhoaminen, vaan Yhdysvaltojen kehittäminen parempaan suuntaan ja sen aloittaminen tekemällä Wal-Martista nykyistä vastuuntuntoisempi yhtiö. Wal-Martin palveluksessa Yhdysvalloissa on 1,2 miljoonaa työntekijää.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi