Ay-liike mobilisoi maailmanlaajuisesti apua tsunamin uhreille

31.12.2004 10:21
SAK
www.labourstart.org/tsunami

Yli 120 000 ihmishengen menetyksen ohella Aasian luonnonmullistus merkitsee tuhoisaa iskua Intian valtameren rannikkoseutujen lukuisten yhteisöjen toimeentulolle.

Erityisen raskaasti katastrofi koettelee matkailualan työntekijöiden toimeentuloa. Thaimaalaisten ay-lähteiden mukaan Thaimaassa 200 000 matkailualan työntekijää joutuu kärsimään taloudellisesti hyökyaaltojen tuhoista. Yksin Phuketin hotellien palveluksessa on 50 000 työntekijää. Heistä viidennes menettää katastrofin seurauksena työpaikkansa, Thaimaan viranomaiset arvioivat.

Thaimaalaiset ay-järjestöt ovat huolissaan myös Etelä-Thaimaassa työskentelevien burmalaisten siirtotyöläisten kohtalosta. Noin 50 000 siirtotyöläisestä moni on maassa ja työskentelee laittomasti.

Matkailualan, kalastuksen, maanviljelyn ja monen muun toimialan työntekijät ja yritykset ovat joutuneet syvään ahdinkoon koko jättimäisellä tuhoalueella Indonesian Sumatralta aina Afrikan itärannikolle asti.

Viime päivinä ay-järjestöt kautta maailman ovat lähteneet liikkeelle tsunamin uhrien auttamiseksi. Solidaarisuutta on osoitettu rahalahjoituksin ja kehottamalla järjestön jäseniä osallistumaan aktiivisesti tukikeräyksiin.

Ay-järjestöjen työn etenemistä voi seurata englanninkielellä Labourstartin ylläpitämän linkkihakemiston avulla osoitteessa www.labourstart.org/tsunami.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolella toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi