Ruotsin hallitus esittää työttömyyskassojen jäsenmaksujen kolminkertaistamista

20.10.2006 13:03
SAK
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Ruotsissa neljän porvaripuolueen uusi hallitus esittää huimia korotuksia työttömyyskassojen jäsenmaksuihin ja työttömyysturvan heikentämistä. Nykyinen keskimäärin noin 11 euron kuukausimaksu nousee yli kolminkertaiseksi, jos hallituksen tahto toteutuu. Uudistus aiotaan saadaan voimaan jo ensi vuoden alussa.

Ammatillisille keskusjärjestöille myönnettiin alle viikko lausuntojen laatimiseen. Niitä ei ole kuultu uudistuksen valmistelussa.

Ay-liikkeessä pelätään, että kassamaksujen moninkertaistaminen panee monen palkansaajan harkitsemaan eroamista ammattiliitosta. Uudistus todennäköisesti horjuttaisi vakavasti myös joidenkin kassojen taloutta. Hallituksen suunnitelman mukaan kassamaksusta tulee sitä suurempi, mitä korkeampi on kassan piirissä olevien toimialojen työttömyys.

Usean teollisuusalan liitto IF Metall järjestää joulukuussa ylimääräisen liittokokouksen. Sen tehtävänä on käsitellä työttömyyskassan jäsenmaksun jyrkkää korotusta sekä pääministeri Fredrik Reinfeldtin hallituksen budjettiesityksen muita ay-liikkeelle tärkeitä asioita.

Reinfeldtin kabinetti esittää työttömyysturvan heikentämistä ja ay-jäsenmaksujen verovähennysoikeuden lopettamista. Miljoonia palkansaajia rankaisevilla uudistuksilla hallitus kerää rahaa suurituloisia suosivien veronalennusten rahoittamiseen.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta on toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi