Viime vuonna murhattiin 213 ay-aktiivia

10.06.2003 07:57
SAK
VAKL:n vuonna 2002 rekisteröimistä ay-aktiivien murhista 184 tehtiin Kolumbiassa

Kolumbia yhä selvästi vaarallisin maa

Kolumbia pysyi viime vuonna ay-aktiiveille ylivoimaisesti vaarallisimpana maana, ilmenee Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton VAKL:n tänään julkistamasta vuoden 2002 mustasta kirjasta. Lähes 250-sivuisessa raportissa on tietoja ay-oikeuksien rajoituksista ja loukkauksista 133 maassa. Aineistossa maat on sijoitettu aakkosjärjestykseen maanosittain.

VAKL:n rekisteröimistä ay-aktiivien murhista 184 tehtiin Kolumbiassa ja 16 Brasiliassa, jossa kohteena olivat maaseudulla eliitin mahtia vastaan nousseet työläiset. Monessa Latinalaisen Amerikan maassa maaseututyöläiset kärsivät suurmaanomistajien väkivallasta ja muusta armottomasta sorrosta. Haitissa ay-aktiiveja terrorisoivat presidentti Jean-Bertrand Aristiden valtakoneistoon kytköksissä olevat väkivaltaiset jengit.

Kolumbialaisten kohtalona oli lähes parin sadan kuolonuhrin lisäksi 27 murhayritystä, 189 tappouhkausta, 9 "katoamista", 139 mielivaltaista pidätystä ja 27 sieppausta. Turvallisuusriskien vuoksi Kolumbiasta pakeni 80 ay-aktiivia.

Muissa maissa kuin Kolumbiassa ja Brasiliassa yhteensä 13 henkilöä murhattiin heidän ay-toimintansa vuoksi.

Vertailu VAKL:n aiempien vuosien mustiin kirjoihin osoittaa, että ay-oikeuksien loukkauksien määrä ei olennaisesti muuttunut vuoden 2002 aikana. Myös pahimpien maiden lista pysyi pääpiirteittäin muuttumattomana.

Euroopassa Valko-Venäjä nimetään synkimmäksi tapaukseksi. Siellä maan presidentti Aleksandr Lukashenko on riistänyt tylyin hallinnollisin keinoin itsenäisyyden lähes koko ay-liikkeeltä. Eurooppalaisittain ay-oikeuksien tilassa on vakavia heikkouksia lisäksi muun muassa Venäjällä, Bulgariassa, Kroatiassa, Serbia ja Montenegrossa sekä Latviassa.

Julkisalojen työntekijöiden järjestäytymisoikeutta on rajoitettu kymmenissä maissa tavalla, joka rikkoo räikeästi Kansainvälisen työjärjestön ILO:n sopimuksissa määriteltyjä työelämän perusoikeuksia. Etelä-Korea kuuluu yhä maihin, joissa viranomaiset tukahduttavat pidätyksin ja vankilatuomioin julkisen sektorin, kuten usean muunkin alan, työntekijöiden ay-toimintaa.

Kiinasta raportoitiin viime vuonna tiuhaan itsenäisesti etujaan puolustaneiden työntekijöiden vainoamisesta. VAKL:n musta kirja toteaa, että kymmeniä kiinalaisia ay-aktiiveja pidetään surkeissa olosuhteissa kaltereiden takana. Kiinassa itsenäisestä ay-toiminnasta rangaistaan pahoinpitelyllä, sulkemalla mielisairaalaan ja jopa ahdistelemalla perheenjäseniä.

Lisätietoa raportista suomeksi Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin nettipalvelussa.

Raportti löytyy kokonaisuudessaan VAKL:n nettipalvelusta.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut