Saksan julkisalojen työntekijöiden viikkotyöaika pitenee

01.06.2006 10:05
Lakkolaisia Saksassa helmikuussa 2006. Kuva: ver.di

Saksan länsiosien julkisen sektorin työtaistelu on päättynyt ammattiliitto ver.di:n torjuntavoittoon. Osavaltiotason työntekijöiden lakko kesti 14 viikkoa. Se merkitsi alan pisintä lakkoa sitten 1920-luvun. Kunta- ja kuntayhtymien tasolla yhteisymmärrys uudesta sopimuksesta syntyi nopeammin kuin osavaltiotasolla.

Alun perin työnantajat vaativat sekä kunnissa että osavaltioissa viikkotyöajan pidentämistä 38,5 tunnista 40 tuntiin. Kuntasopimuksissa viikkotyöaika pitenee keskimäärin vajaaseen 39 tuntiin, osavaltiotason sopimuksissa keskimäärin 39,2 tuntiin.

Saksan itäisissä osissa sekä liittovaltiotasolla työntekijät tekevät 40-tuntisia tai paikoin jopa sitä pitempiä normaaliviikkoja. Määräykset perustuvat päättäjien jo aiemmin tekemiin yksipuolisiin saneluratkaisuihin.

Saksan läntisten osien osavaltioissa ja kuntatasolla ammattiliitto ver.di vastusti työaikojen pidennystä ennen muuta työllisyyssyillä. Työaikojen pidentäminen johtaa työpaikkojen vähenemiseen.

Uusien sopimusten mukaan palkkoja nostetaan 3,0 prosenttia vuonna 2008. Sitä ennen työntekijöille maksetaan palkankorotusten sijaan yksittäisiä kertakorvauksia. Merkittävä osa Saksan länsialueen kunnista ja osavaltioista kärsii budjettialijäämästä.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi