GM prässäsi Saksan autotyöläisiä Trollhättan-kortilla

08.03.2005 14:06
SAK
Dagens Arbete

Maailman suurin autonvalmistaja GM ilmoitti viime viikolla, että se keskittää Opel Vectran uuden mallin ja Saab 9-3:n valmistuksen Rüsselheimiin Saksaan. GM:n Trollhättanin tehdas Ruotsissa kilpaili Ruotsin hallituksen voimakkaasti tukemana GM:n suosiosta, mutta hävisi. Ruotsalaisia lohduttaa ainoastaan hyvät mahdollisuudet saada jatkaa Saabin valmistusta vuoteen 2010.

Ensikommenteissaan Ruotsin metalliliiton johdon ja Trollhättanin saabilaisten ammattiosaston edustajat sanoivat olevansa helpottuneita Saabin valmistuksen jatkumisesta Trollhättanissa.

Ruotsalaisten suhtautuminen GM:n viimeviikkoisiin ratkaisuihin muuttui kuitenkin happamammaksi, kun tiedot Rüsselheimin tehtaan uusista työehdoista tulivat julkisiksi. Niistä käy ilmi, että kilpailuttamalla Trollhättania ja Rüsselheimia GM:n onnistui taivuttaa saksalaiset työehtojensa merkittäviin heikennyksiin. Niistä raportoi sunnuntaina toimittaja Harald Gatu neljän ruotsalaisen ammattiliiton Dagens Arbetessa.

Rüsselheimissa palkat jäädytetään tänä vuonna ja nousevat 2006-2010 vuosittain prosentin alle yleisten vähimmäiskorotusten. Ensi vuoden alusta lähtien 13. kuukauden palkasta lohkaistaan kolmannes. Yö- ja pyhätyölisiä supistetaan, Gatu luettelee.

Viikkotyöajan haarukkaa levitetään sekä ala- että yläpäästä, ja työtä voidaan teettää kullakin työntekijällä viitenätoista lauantaina ilman ylityökorvausta. Lisäksi työnantajalta vaadittua muutosten ennakkoilmoitusaikaa lyhennetään neljästä viikosta kahteen vuorokauteen.

Työnantaja sai myös oikeuden käyttää haluamassaan määrin määräaikaista ja vuokratyövoimaa. Tähänastiseen käytäntöön ne eivät kuuluneet lainkaan. Myönnytyksiin kuuluu lisäksi kaikkien ay-kokousten siirtäminen työajan ulkopuolelle.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi