Zimbabwen ay-liike protestoi työläisten vainoa lakolla

19.03.2002 15:30
SAK
Zimbabwen ay-liike protestoi työläisten vainoa lakolla.

Zimbabwen ammatillinen keskusjärjestö ZCTU kehottaa jäseniään pysymään kotona 20.-22.3. protestina työläisten mielivaltaiselle kohtelulle vilpillisten presidentinvaalien jälkeisinä päivinä. Järjestö ei ole hakenut poliisilta lupaa mielenosoitukselleen, vaikka maan uuden turvallisuuslain mukaan tapahtumille, joilla on yhteys politiikkaan, on saatava poliisin lupa.

Vaalien jälkeen poliisi sekaantui karkeasti tapaamiseen, jossa ZCTU:n johto arvioi vaalien luomaa tilannetta. Ay-liike on keskeinen voima oppositiossa, jonka ehdokas Morgan Tsvangirai pani äskettäisissä presidentinvaaleissa vuodesta 1980 hallinneen Robert Mugaben koville.

Zimbabwen demokratialiike, jonka jäsen ZCTU on, kehotti viime viikon lopulla kansalaisia rauhanomaisiin, joukkomittaisiin protesteihin vaalivilppiä vastaan.

Etelä-Afrikka ja Nigeria ovat neuvoneet osapuolia rauhoittamaan kärkevän tilanteen ryhtymällä keskinäiseen yhteistyöhön.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut