Kansainvälinen ay-liike ohjelmoi tukea Irakin ay-liikkeelle (03.06.2003)

06.08.2003 08:05
Kansainvälinen ay-liike ohjelmoi tukea Irakin ay-liikkeelle

Demokraattisen Irakin luomiseen kuuluu olennaisesti työväestön järjestäytymisoikeuden kunnioittaminen, Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL korostaa tuoreessa tiedotteessaan. Järjestö kehittelee kansainvälisen ay-liikkeen muiden keskusten kanssa ohjelmaa, jolla kootaan tukea Irakin alkutekijöissään olevalle ay-liikkeelle. Ulkomainen apu koostuu pääasiassa asiantuntijoiden antamasta opastuksesta. Hankkeeseen etsitään asiantuntijoita useasta maasta.

Hanketta valmisteleviin keskusteluihin osallistuu ay-johtajia ympäri maailmaa. Erityisen tärkeänä pidetään muiden arabimaiden ay-liikkeiden kokemuksen välittämistä. Kansainvälisen ay-liikkeen valtuuskunta matkustaa lähiaikoina Irakiin tutustumaan tilanteeseen ja konkretisoimaan avustussuunnitelmia.

VAKL toteaa, että YK:n turvallisuusneuvoston toukokuun 22. päivänä hyväksymä päätöslauselma 1483 avasi mahdollisuuksia Irakin jälleenrakentamisessa kipeästi kaivattavalle kansainväliselle avulle.

VAKL:n nettipalvelu löytyy osoitteesta www.icftu.org.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut