Britannian julkisaloilla mitellään palkoista

10.10.2007 16:51
UNISONin paikallishallinnon palkkakampanjan tunnus. Kuva: UNISON

Britannian paikallishallinnon työntekijät äänestävät näinä viikkoina työnantajan palkankorotusesityksestä. Osalle se sisältää 3,4 prosentin korotuksen, kaikille muille 2,5 prosentin nousun.

Julkisalojen suurin ammattiliitto Unison kehottaa jäseniään äänestämään työnantajan esityksiä vastaan. Unison vaatii kaikille vähintään 121 euron korotusta kuukaudessa tai 5 prosentin nostoa.

Unison muistuttaa, että inflaatio etenee 3,8 prosentin vuosivauhdilla. Työnantajan tarjouksen hyväksyminen merkitsisi reaaliansioiden laskua. Lisäksi Unison perustelee vaatimustaan sillä, että työntekijät ovat viime vuosina antaneet merkittävän panoksen paikallishallinnon kehittämiseen ja osallistuneet ennätysmäisten säästöohjelmien toteuttamiseen.

Äänestys työnantajan palkankorotusesityksistä alkoi 5. lokakuuta ja päättyy 26. lokakuuta. Tarjoukset koskevat 850 000 työntekijän palkkoja.

Britannian hallituksen tavoitteena on rajoittaa julkisen sektorin palkankorotukset seuraavan kolmen vuoden ajan korkeintaan 2 prosenttiin vuodessa. Ay-liike pitää kehystä aivan liian ahtaana.

Palkkataso vaikuttaa ratkaisevasti työnteon moraaliin, Unisonin pääsihteeri Dave Prentis toteaa Guardianissa.

Ammattiliitto PCS:n pääsihteeri Mark Serwotka varoittaa, että julkisten palvelujen rahoituksen säästöt on jo viety ääripisteeseen, eikä varainkäyttöä voida enää kiristää.