Tanskan LO kehottaa varovaisuuteen työmarkkinoiden avaamisessa ulkomaiselle työvoimalle

15.01.2008 14:35
Tanskan LO:n puheenjohtaja Harald Børsting. Kuva: LO Danmark

Tanskan hallitus valmistelee uudistusta, jolla helpotetaan ulkomaisen työvoiman pääsyä Tanskan työmarkkinoille. Ammatillinen keskusjärjestö LO vaatii päättäjiä etenemään asiassa varovaisesti, vaikka työttömyysaste onkin painunut ennätysmäisen matalaksi. Marraskuussa 2007 se oli 2,8 prosenttia.

LO:n puheenjohtaja Harald Børsting varoittaa, että ennusteen mukaan työvoiman kysyntä heikkenee lähiaikoina.

- Meille on ratkaisevaa, että nyt työttömänä olevat tanskalaiset pannaan työllistämisjonon alkupäähän, jotta he saavat jalansijan työmarkkinoilla.

- Olemme valmiita keskustelemaan ulkomaisen työvoiman tarpeesta sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä, Børsting sanoo. Hän esittää keskustelun ulottamista myös ulkomaisen työvoiman palkkoihin ja muihin työehtoihin, koska niissä on ilmennyt &#;8221uskomattoman paljon” ongelmia, kuten palkkojen polkemista.

Børsting haluaa, että viranomaiset ja työnantajat tarttuvat tähänastista hanakammin näihin ongelmiin.

- Ulkomaisille työntekijöille on tarjottava sama palkka ja samat työehdot kuin tanskalaisillekin, LO:n puheenjohtaja korostaa.