Marraskuu 2000

12.01.2001 16:49
SAK

Kooste marraskuun 2000 uutisista, toimittanut Juhani Artto.

Venäjä aikoo lisätä työnantajien oikeutta irtisanoa työntekijöitään

(24.11.2000) Venäjän johto ajaa työlakeihin muutosta, joka tekisi työntekijöiden irtisanomisen ratkaisevasti nykyistä helpommaksi. Neuvostoajalta periytyvässä laissa työnantaja ei voi erottaa työntekijöitään ilman ay-järjestöjen suostumusta.

Kansainvälinen valuuttarahasto, joka on avainasemassa Venäjän mahdollisuuksissa saada ulkomaisia luottoja, tukee irtisanomisperusteiden väljentämistä.

Oikeus puolsi Brasilian autotyöläisten vaatimusta

(24.11.2000) Brasiliassa työtuomioistuin on asettunut autotyöläisten puolelle tes-kiistassa. Oikeuden mielestä työntekijöillä on oikeus kymmenen prosentin palkankorotukseen, korvaukseen lakkopäiviltä sekä vähintään kolmen kuukauden työsuhdeturvaan.

Tes-lakko pysäytti marraskuun puolivälissä Brasilian suurimpien autotehtaiden tuotannon moneksi päiväksi.

Ay-liike ja työnantajat ratkovat yhdessä ilmastonmuutoksen aiheuttamia ongelmia

(24.11.2000) Ilmastonmuutoksen uhka on saanut kansainvälisen ay-liikkeen ja kansainväliset työnantajajärjestöt yhteiseen neuvottelupöytään. Osapuolet aikovat toimia yhdessä ilmastonmuutoksesta johtuvien sosiaalisten ongelmien torjumisessa.

Yhteisestä pyrkimyksestä ovat tiedottaneet kansainvälisen ay-liikkeen keskeiset elimet Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL, Euroopan ammatillinen yhteisjärjestö ETUC sekä TUAC, joka on teollisuusmaiden taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n neuvoa-antava ammattiyhdistyskomitea.

Pakkotyö lopetettava: ILO boikotoi Burmaa

(24.11.2000) Kansainvälinen työjärjestö ILO on pannut Burman boikottiin painostaakseen maan sotilasjohtoa luopumaan pakkotyöstä. Päätös on historiallinen, koska järjestö suosittelee yksittäisen jäsenmaansa boikottia ensimmäistä kertaa koko pitkän historiansa aikana.

Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälinen liitto VAKL arvioi, että Burmassa tekee pakkotyötä yli miljoona kansalaista. Pakkotyötä teetetään eniten rakennustyömailla, rautateillä ja armeijan laitosten pystyttämisessä.

ILO:n 56-jäsenisessä hallituksessa Burman boikotointia vastustivat Venäjä, Kiina, Intia ja Malesia.

Burmassa toimii monikansallisia yhtiöitä ennen muuta kaasu- ja matkailuteollisuudessa.

ILO tukee Nepalin pakkotyöstä vapautettuja

(24.11.2000) Kansainvälinen työjärjestö ILO alkaa tukea laajalla hankkeella Nepalissa viime kesänä pakkotyöstä vapautettuja kansalaisia. Hanke hyödyttää lähes kaikkia 80 000 vapautettua. ILO:n 24 miljoonan markan projektia rahoittaa Yhdysvallat.

Indonesian ay-johtaja Pakpahan veti poliisin oikeuteen pidätyksestä

(24.11.2000) Indonesian itsenäisen ay-liikkeen ykkösmies Muchtar Pakpahan on vetänyt poliisijohtaja Surojo Birmantoron oikeuteen Kalimantanin maakunnan ay-johtajan Wuaya Kawilarangin äskeittäisestä pidätyksestä.

Pakpahan vaatii Kawilarangin välitöntä vapauttamista ja lähes kahden miljoonan markan korvausta ammattiliitolle.

Ruotsin metalliliitto tuki Atlas Copcon intialaisia työntekijöitä

(24.11.2000) Atlas Copcon Punessa Intiassa sijaitsevan tuotantolaitoksen työntekijät ovat selviytyneet voitokkaasti kuukausia jatkuneesta tes-kamppailustaan. Lopputulokseen vaikutti merkittävästi Ruotsin metalliliiton tuki.

Työntekijöiden palkat ja muut edut nousevat sopimuksen ensimmäisenä vuonna noin 270 markkaa kuukaudessa. Toisena vuonna korotus on 340 markkaa, kolmantena 400 markkaa kuukaudessa.

Oikeus kielsi jalokiviyhtiötä siirtämästä tuotantoaan Yhdysvalloista Meksikoon

(24.11.2000) Yhdysvalloissa liittovaltion tuomari on kieltänyt jalokiviyhtiö Quadrtechiä siirtämästä tuotantoaan Los Angelesin seudulta Meksikoon. Yritys ilmoitti siirtymisestä päivän sen jälkeen, kun työntekijöiden ay-järjestön asema neuvottelu- ja sopijapuolena oli virallistettu.

Oikeudessa Quadrtech perusteli siirtymistarvettaan taloudellisilla syillä.

Intiassa kiista saastuttavien tuotantolaitosten siirtämisestä

(24.11.2000) Intian pääkaupungissa Delhissä esiintyi tällä viikolla kovaotteisia vastalauseita saastuttavien tuotantolaitosten siirtämistä vastaan. Viranomaiset koettavat lieventää suunnitelmallaan maailman saastuneimpiin kaupunkeihin kuuluvan Delhin ympäristöongelmia.

Korkeimman oikeuden mielestä saastuttavat tehtaat on joko siirrettävä tai suljettava. Suuri osa ongelmallisista tuotantolaitoksista on pieniä.

Maailmanpankki harkitsee alihankkijoidensa ehdollistamista työelämän perusnormeilla

(17.11.2000) Kansainvälisen ay-liikkeen painostus on pannut Maailmanpankin harkitsemaan toimeksiantojensa ehdollistamista työelämän perusnormeilla. Tähän asti rahalaitos on ainoastaan suositellut alihankkijoilleen eräiden työelämän perusnormien kunnioittamista.

Poliisi pidätti swasimaalaisen ay-johtajan

(17.11.2000) Yksinvaltaisesti hallitussa Swasimaan kuningaskunnassa poliisi jatkoi viikon alussa väkivaltaisia hyökkäyksiään demokratiaa vaativia kansalaisia vastaan. Kansallisen virkamiesliiton pääsihteeri Quinton Dlamini pidätettiin ja useita protestoijia loukkaantui. Swasimaan tapahtumista raportoi säännöllisesti Etelä-Afrikan ammatillinen keskusjärjestö Cosatu.

Hyundain telakalla katkera kamppailu

(17.11.2000) Hyundain telakalla Etelä-Koreassa käydään katkeraa työehtokamppailua. Neuvottelut katkesivat syyskuun lopulla. Marraskuun 8. päivänä työnantajan organisoimat rikkurit estivät väkivalloin työläisiä äänestämästä työtaistelun aloittamisesta. Yhteenotoissa loukkaantui useita työläisiä.

Telakka on maailman suurin. Sen työvoimaan kuuluu 20 000 ammatillisesti järjestäytynyttä työläistä.

Valuuttarahasto painostaa Indonesiaa supistamaan valtion palkkamenoja

(17.11.2000) Kansainvälinen valuuttarahasto IMF vaatii Indonesiaa supistamaan valtion palkkamenoja. Rahasto kehottaa Indonesian valtiota myös myymään omaisuuttaan, jotta julkinen velka laskisi neljässä vuodessa 65 prosenttiin bruttokansantuotteesta.

Kenian virkamiesliitto saa toimintaoikeudet?

(17.11.2000) Julkisalojen kansainvälinen liitto PSI arvelee, että Kenian virkamiesten liitolle UKCS:lle palautetaan toimintaoikeudet, jotka yhä vallassa oleva presidentti Arab Moi riisti liitolta vuonna 1980. Kansainvälinen työjärjestö ILO on painostanut Kenian johtoa sallimaan virkamiesten ay-toiminnan.

Kenialle on väläytetty myös sen vientituotteiden kansainvälisen boikotin mahdollisuutta, ellei toimintakieltoa kumota.

Julkisen sektorin PSI kehottaa jäsenliittojaan toimimaan aidsia vastaan

(17.11.2000) Afrikassa 24 miljoonaa ihmistä on saanut hiv-tartunnan. Suuri osa heistä kuolee vielä tällä vuosikymmenellä. Aids tulee surmaamaan eniten parhaassa työiässä olevia miehiä ja naisia. Eteläisessä Afrikassa taudin arvioidaan heikentävän bruttokansantulon kasvua prosentin vuodessa useina seuraavina vuosina.

Kansainväliset ja kansalliset ay-järjestöt ovat viime aikoina aktivoituneet toimimaan hiv/aidsia vastaan. Julkisalojen kansainvälinen liitto PSI vetoaa kaikkiin jäsenliittoihinsa työn tehostamiseksi. PSI on hyväksynyt kamppailulle yksityiskohtaisen toimintasuunnitelman.

Työntekijät ilman sosiaaliturvaa: Tshernobylin voimala suljetaan joulukuussa

(10.11.2000) "Tshernobylin ydinvoimala on määrä sulkea joulukuun puolivälissä lopullisesti, mutta työpaikkansa menettäville työläisille ja heidän perheilleen ei ole vielä järjestetty minkäänlaista sosiaalista turvaa", hälyttää kansainvälinen ay-federaatio ICEM. Järjestön pääsihteeri Fred Higgs luonnehtii tilannetta häpeälliseksi.

Kansainvälinen yhteisö on luvannut hyvittää Ukrainaa 700 miljoonalla dollarilla Tshernobylin lopullisesta sulkemisesta ja tukea maassa uusien energialaitosten luomista 175 miljoonalla dollarilla. Työllistämisestä, uudelleenkoulutuksesta, sairasvakuutuksesta, työttömyysturvasta ja eläkkeistä koostuvan sosiaaliohjelman rahoitus on kuitenkin auki. Voimalan toiminnan päättyessä Tshernobylin työläisten asuttama 24 000 asukkaan Slavutich jää käytännöllisesti katsoen ilman minkäänlaisia tuloja.

Jugoslavian kaivostyöläiset yhä kamppailuhenkisinä

(10.11.2000) Jugoslavian kaivostyöläiset, joilla oli tärkeä rooli Slobodan Milosevicin syrjäyttämisessä, eivät lepää laakereillaan. He paitsi jatkavat poliittisen kamppailun keskeyttämää tuotantoa myös seuraavat valppaina uuden presidentin Vojislav Kostunican toimintaa. Kiireisiä tehtäviä ovat Milosevicin luottomiesten vaihtaminen demokratian kannattajiin ja valmistautuminen joulun alla järjestettäviin Serbian parlamenttivaaleihin.

Ammatillisesti järjestäytyneeet suosivat Al Gorea

(10.11.2000) Juuri ennen marraskuun 7. päivän presidentinvaaleja tehdyssä mielipidemittauksessa 58 prosenttia ammatillisesti järjestäytyneistä ilmoitti tukevansa demokraattisen puolueen ehdokasta Al Gorea. Republikaanien George Bushia kannatti ammatillisesti järjestäytyneistä 31 prosenttia, vihreiden Ralph Naderia 6 prosenttia.

Daewoon konkurssi: Tuhansien työläisten tulevaisuus epävarma

(10.11.2000) Etelä-Korean teollisuuden lippulaivoihin kuulunut Daewoo julistettiin tiistaina virallisesti konkurssiin. Velkojat ovat asettaneet uusien lainojen ehdoksi henkilökunnan rajun supistamisen, mihin ay-järjestöt eivät ole suostuneet. Lähes 27 000 työntekijän työpaikat ovat uhattuina. Niistä 800 on Britanniassa. Jättiyhtiön konkurssin taustalla on ollut koko kaukoidän taloutta horjuttanut, vuonna 1997 Thaimaasta alkanut talouskriisi. Sen seurauksena myös suomalaisen konepajateollisuuden vienti kaukoitään laski tilapäisesti.

Naisille puolet paikoista Australian ACTU:ssa

(3.11.2000) Australian ammatillisessa keskusjärjestössä ACTU:ssa miesten ja naisten tasa-arvoa toteutetaan kiintiöjärjestelyllä. Naisten kiintiötä on asteittain laajennettu ja viime tiistaina se nousi puoleen hallituksen paikoista.

ACTU:ssa on toimittu vakavasti naisten aseman tasapuolistamiseksi 1980-luvulta lähtien.

Tällä hetkellä puolet ACTU:n jäsenliittojen jäsenistä on naisia.

Ay-oikeudet epäselviä Maailmanpankin johtajalle

(3.11.2000) Kansainvälisen ay-liikkeen johto tapasi lokakuun lopulla kolmena päivänä Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n korkeinta johtoa. Aiheena oli ay-liikkeen kuuleminen mahtavien insituutioiden valmistelutyössä ympäri maailmaa.

Tapaamisessa pääjohtaja James Wolfensohn hämmästytti ay-johtajia paljastamalla vieroksuvan suhtautumisensa työntekijöiden oikeuteen järjestäytyä ammatillisesti ja neuvotella kollektiivisesti.

Wolfensohnin perustelu oli yhtä kestämätön. Hän perusteli kantaansa toteamalla olevansa haluton puuttumaan eri maiden "kansalliseen politiikkaan".

Wolfensohn suhtautui kuitenkin myötämielisesti ay-liikkeen edustajien kuulemiseen Maailmanpankin rahoittamien hankkeiden valmistelutyössä. Hänen joko tietämättömyyttä tai röyhkeyttä heijastava asenteensa paljastui, kun kanadalainen Larry Brown otti esille sen, että monessa maassa ay-johto istuu vankilassa.

Wolfensohnin kannanotoista on raportoinut Julkisalojen kansainvälinen liitto PSI.

Virkamiehet sytyttivät tuleen Nigerian Bornon osavaltion parlamentin

(3.11.2000) Koillis-Nigerian Bornon osavaltiossa virkamiehet ovat sytyttäneet tuleen parlamenttirakennuksen. He protestoivat oikeudenkäyntiä neljää johtajaansa vastaan, joita syytetään laittoman tapaamisen järjestämisestä.

PSI:n johto Kiinaan ensi vuoden alussa

(3.11.2000) Julkisalojen kansainvälinen liitto PSI lähettää ensi vuoden alussa valtuuskunnan Kiinaan keskustelemaan maan ay-johdon kanssa. Kiinan liittyminen lähiaikoina Maailman kauppajärjestön WTO:n jäseneksi perustelee kontaktin tarvetta. Aiemmin Kiinassa on vieraillut Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton VAKL:n johdon edustajia. Varovaisuus yhteyksien luomisessa johtuu siitä, että Kiinan johto on vuosikymmeniä brutaalein ottein estänyt itsenäisen ay-liikkeen synnyn.

Brasilian työelämässä puoli miljoonaa alle 10-vuotiasta lasta

(3.11.2000) Puoli miljoonaa 5-9-vuotiasta lasta osallistuu työelämään Brasiliassa, todetaan Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton VAKL:n tuoreessa raportissa.

Brasilian omien virallisten lähteiden mukaan lähes kolme miljoonaa lasta tekee työtä. Heidän osuutensa maan koko työvoimasta on 4,2 prosenttia. Lapsilla on merkittävä osuus sokeriruokopelloilla, jalkinetuotannossa ja kaivoksissa.

VAKL vetoaa Maailman kauppajärjestöön WTO:hon, jotta se painostaisi Brasiliaa lisäämään toimiaan lapsityövoiman vähentämiseksi.

Eläkerahastot isossa roolissa maailman sijoitusmarkkinoilla

(3.11.2000) Committee on Workers Capital (Työläisten pääoman komitea) arvioi, että eläkerahastojen osuus maailman investoinnista on yli 30 prosenttia. Eläkerahastojen hallussa on 30 prosenttia New Yorkin pörssiin sijoitetusta pääomasta ja Lontoon pörssin osakkeiden arvosta peräti 50 prosenttia. Summa on tähtitieteellisen suuri, 7 000 miljardia dollaria.

Pääosa eläkerahastoihin kerätyistä varoista perustuu julkisen sektorin ay-järjestöjen kanssa neuvoteltuihin sopimuksiin.

Eläkerahastot ovat pitkään valinneet sijoituskohteensa pelkästään riski-tuotto-arvioiden pohjalta. Viime aikoina moni rahasto on alkanut harkita eettisten seikkojen lisäämistä valintaperusteisiinsa. Ne tuovat harkinnan piiriin sen, miten pörssiyhtiöt ja muut mahdolliset sijoituskohteet suhtautuvat ay-ja muihin ihmisoikeuksiin sekä miten ne vaikuttavat sosiaaliseen ja ympäristön tilan kehitykseen.

Komitea on luomassa tietokantaa maailman eläkerahastoista. Tietokantoihin sisältyy tietoja työväestön edustajien asemasta eläkerahastojen päätöksenteossa.

Moskovan McDonald s taipuu ay-oikeuksiin

(3.11.2000) Moskovan McDonald'sin jalostuslaitoksella on kamppailtu vuodesta 1998 järjestäytymisoikeuden puolesta. Lokakuun lopulla Venäjän federaation parlamentin alahuoneen Duuman työriitakomitea käsitteli asiaa. McDonald sin edustajat eivät saapuneet paikalle, vaan tyytyivät lähettämään elimelle viestin, jonka mukaan ammatillisesti järjestäytyneillä työntekijöillä on oikeus neuvotella ja sopia omista työehdoistaan.

Parlamentin komitea kehotti McDonald'sia aloittamaan neuvottelut työehdoista viikossa.

Elin pyysi federaation työtarkastusviranomaisia tarkastamaan McDonald sin kaikki toimipisteet Venäjällä ja varmistamaan, että niissä toimitaan Venäjän lakien ja kansainvälisten sitoutumusten mukaisesti.

Lisäksi komitea päätti ryhtyä uudistamaan lainsäädäntöä niin, että työnantajien mahdollisuudet kieltäytyä kollektiivisista työehtoneuvotteluista pienenevät.