Turkish Airlinesin erottamiset paisuvat kansainväliseksi solidaarisuuskampanjaksi

Ilmailualalla kuohuu muuallakin kuin Suomessa. Turkissa hankala tilanne on kestänyt jo pitkään. Hallituksen kaavailema lentoliikenteen lakkokielto on johtanut massairtisanomisiin, lakkoihin ja maan lakien vastaisten lakkorikkurien käyttöön. Turkish Airlines kohtaa yhä enemmän kansainvälistä vastustusta.
15.11.2013 12:45
Mielenosoitus Turkin suurlähetystön edustalla Lontoossa.

Turkin lentoyhtiö Turkish Airlines erotti keväällä 2012 yhteensä 305 työntekijäänsä, jotka osallistuivat hallituksen suunnittelemaa lakkokieltoa vastustavaan kampanjaan. Kansainvälinen tuki heidän takaisin töihin ottamisensa puolesta kasvaa, ja kampanjointi laajenee edelleen.

Turkin hallitus laati vuonna 2012 lakimuutoksen, joka käytännössä poistaisi lentoliikenteen työntekijöiden lakko-oikeuden sallimalla yhtiön pakottaa 40 prosenttia työntekijöistään töihin lakon aikana. Valtio omistaa hiukan alle puolet Turkish Airlinesista, jota on viime vuosina kasvatettu mittavin investoinnein yhdeksi maailman isoista lentoyhtiöistä.

Turkin ilmailualan ammattiliitto Hava-?? sekä International Transport Workers' Federation (ITF) kampanjoivat voimakkaasti lakia vastaan, ja se vedettiinkin pois.

Lakkokieltoa vastustaneet erotettiin

Lentoyhtiö kuitenkin erotti toukokuussa 305 työntekijäänsä, jotka olivat osallistuneet kampanjatoimiin lakia vastaan. Erottamiset tapahtuivat tylysti tekstiviestein, sähköpostilla tai puhelinsoitoilla.

Tällöin Hava-?? aloitti lakon työntekijöiden mielestä vaarallisen paljon heikennettyjä Turkish Airlinesin turvallisuusmääräyksiä vastaan sekä erotettujen töihin ottamiseksi. Yhtiö jatkoi lentojaan tavalla, jota ammattiliiton puheenjohtaja Atilay Aycin kutsui matkustajien ja henkilökunnan turvallisuuden vaarantamiseksi.

– Turkish Airlinesin johto yrittää lentää lennot liian vähällä henkilökunnalla, kansainväliset vähimmäismääräykset alittaen ja osa-aikaisilla työntekijöillä, jotka eivät ole päättäneet koulutustaan. Yhtiö uhkaa työntekijöitään puhelimessa painostaakseen heitä. He soittavat monta kertaa työntekijöille, jotka eivät tule töihin, jopa heidän vapaapäivinään.

Lainvastaiset lakkorikkurit töissä edelleen

Yhtiö hankki lakkorikkureita, ja liitto vei asian oikeuteen. Se totesikin kesällä 2013, että rikkurien käyttö on maan lakien vastaista. Tilanne on kuitenkin jatkunut entisellään.

Kampanjointi erotettujen puolesta on kasvanut kansainväliseksi. Kuljetusalojen kansainvälisen liiton ITF:n lisäksi myös kansainvälinen elintarvikealan järjestö International Union of Food Workers (IUF) sekä niiden jäsenliitot kampanjoivat aktiivisesti.

Mielenosoituksia Turkin lentoyhtiön linjaa vastaan on pidetty useissa eri maissa, esimerkiksi marraskuun alussa Turkish Airlinesin New Yorkin toimiston edessä.

Lokakuussa Hava-?? jakoi laajalti tietoa tilanteesta Turkish Airlinesin matkustajille.

Jalkapalloväki peruu sponsorisopimuksia

Turkin asianajajien liitto TBB tukee THY:n työntekijöitä. Sen järjestämässä konferenssissa korostettiin lentoyhtiön linjan loukkaavan työntekijöiden perustavia oikeuksia.

Viime kuussa Turkin teknillisen yliopiston opiskelijat estivät yhtiön toimitusjohtajan osallistumisen urasuunnitelmia koskevaan tilaisuuteen.

Jalkapallojoukkue Manchester United lopetti sponsorisopimuksensa THY:n kanssa, eikä FC Barcelonakaan uudistanut sopimustaan. Joukko saksalaisia poliittikkoja sekä jalkapalloväkeä on vaatinut Borussia Dortmund -joukkueen johtoa harkitsemaan vakavasti sopimustaan Turkish Airlinesin kanssa ja vaikuttamaan sen johtoon rikkureiden käytön lopettamiseksi.

Heikki Jokinen

Kampanjan verkkosivu ja uutisia