Kiina kovistelee usalaisia yhtiöitä sallimaan ay-oikeudet

25.10.2004 09:21
Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta

Kiinan virallinen lakiasioiden sanomalehti Legal Daily arvostelee yhdysvaltalaisia suuryhtiöitä Wal-Martia ja Kodakia työntekijöidensä ay-oikeuksien kieltämisestä Kiinassa. Kirjoituksessa mainitaan kiinalaisten työntekijöidensä ay-oikeuksien loukkaajina myös tietokoneyhtiö Dell, pikaruokaketjut McDonald's ja Kentucky Fried Chicken sekä eteläkorealainen Samsung.

Legal Dailyn mukaan ulkomaiset yhtiöt ovat torjuneet ay-järjestöjen perustamisen sitä tiukemmin, mitä suuremmaksi ulkomaisten yritysten määrä Kiinassa on kasvanut. Sama suuntaus on havaittavissa myös yksityisissä kiinalaisyhtiöissä, lehti toteaa.

Viime vuoden lopulla Kiinassa oli 734 000 koti- ja ulkomaista ei-valtiollista yritystä. Niissä työskenteli lähes 25 miljoonaa henkilöä.

Maailman suurimmalla kauppaketjulla Wal-Martilla on Kiinassa 18 kaupungissa 19 000 työntekijää, eikä heillä ole oikeutta järjestäytyä ammatillisesti. Kiinan ainoa sallittu ay-organisaatio ACFTU on painostanut vuodesta 2001 lähtien Wal-Martia lopettamaan torjuvan suhtautumisensa järjestäytymiseen.

Legal Dailyn kirjoituksesta on raportoinut Hongkongissa ilmestyvä The Standard.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto
juhani.artto@kaapeli.fi