Olympialiikkeen on puolustettava työläisten oikeuksia urheiluasujen ja -jalkineiden tuotannossa

11.03.2004 11:38
SAK
Reilua peliä olympialaisiin

Urheiluasujen ja -jalkineiden kauppa kuumenee Ateenan 2004 kesäolympialaisten lähestyessä. Alan maailmanlaajuinen liikevaihto on noin 47 miljardia euroa. Tuotantoketjujen alkupäässä Kiinassa, Turkissa, Indonesiassa ja monessa muussa maassa työntekijät tekevät pitkiä työpäiviä pienillä palkoilla ja ilman kansainvälisten normien mukaisia ay-oikeuksia.

Kansainvälinen ay-liike on mukana viikko sitten aloitetussa kampanjassa, jonka päämääränä on parantaa urheiluasuja ja -jalkineita valmistavien työläisten asemaa. "Reilua peliä olympialaisiin" -kampanjan muita toteuttajia ovat yli sadassa maassa toimiva kehitysyhteistyöjärjestö Oxfam sekä lukuisten järjestöjen yhteinen Clean Clothes -kampanja (Puhtaat vaatteet).

Reilua peliä olympialaisiin -kampanja vaatii Kansainvälistä olympiakomiteaa omaksumaan sosiaalisesti vastuullisen roolin suhteessa urheiluvälineteollisuuden työntekijöihin. Kampanja painostaa myös maailmanlaajuisesti tunnettujen merkkituotteiden tarjoajia, kuten Nikeä, Adidasta, Filaa ja Pumaa. Kampanjan avajaistilaisuudessa julkistettu 40-sivuinen raportti osoittaa, että yhtiöt eivät noudata julistamiaan eettisiä periaatteita. Ne laiminlyövät vakavasti alihankintaketjujensa yritysten työolosuhteiden valvontaa.

Lisäksi kampanja vetoaa kuluttajiin, jotta he valpastuisivat ottamaan selvää tuotteiden valmistusolosuhteista ja vaikuttamaan niihin omilla reaktioillaan.

Play fair at the olympics -raportti

Reilua peliä olympialaisiin -kampanjan Internet-sivusto

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Tilaa tuoreimmat uutisemme sähköpostiisi

Kieli

Näin tietojasi käytetään

Lähettämällä lomakkeen hyväksyt tietojesi käytön kuvauksen mukaisesti.