AFL-CIO rohkaisee järjestäytymättömiä mukaan toimintaan

05.09.2003 10:49
Amerikkalaiset työntekijät osoittavat mieltään joulukuussa 2001. Kuva: AFL-CIO.

Yhdysvalloissa ammatillinen keskusjärjestö AFL-CIO (www.aflcio.org) on ryhtynyt houkuttelemaan järjestäytymättömiä työntekijöitä mukaan kampanjointiinsa. Siihen tähtäävän uuden hankkeen nimi on Working America. Sen lähtökohtana ovat tutkimustiedot, joiden mukaan 40 miljoonaa järjestäytymätöntä palkansaajaa on samaa mieltä monesta keskeisestä asiasta ay-liikkeen kanssa.

Liittoon liittymisellä on kuitenkin korkea kynnys, koska työnantajat toimivat voimakkaasti sitä vastaan. Cornellin yliopiston tutkimuksen mukaan 95 prosenttia yksityissektorin työnantajista vaikeuttaa tietoisesti henkilökuntansa järjestäytymistä. Ammattiliitoilla on 16 miljoonaa jäsentä. Järjestäytymisaste on 13 prosenttia. Viime vuonna liittoihin liittyi puoli miljoonaa uutta jäsentä.

Järjestäytymättömiä kannustetaan mukaan toimintaan muun muassa ovelta ovelle -kierroksilla työväestön asuma-alueilla. Koeluontoiset tietoiskut Seattlessa ja Clevelandissa antoivat rohkaisevia tuloksia. Seitsemässä viikossa kolme tehtävään palkattua työntekijää sai 1 200 sitoumusta osallistua Working Families -hankkeen tapahtumiin. Puolet sitoumuksen antaneista tuki hanketta avustuksilla, jotka olivat suuruudeltaan keskimäärin 15 euroa.

New York Timesin mukaan AFL-CIO:n tavoitteena on saada miljoona järjestäytymätöntä palkansaajaa osallistumaan kongressin painostamiseen. Ajankohtaista on muun muassa kamppailu vähimmäispalkan nostamiseksi ja työ, jolla estetään sosiaaliturvan yksityistämistä.

Uusi hanke on sidoksissa myös jo täydessä vauhdissa olevaan presidentinvaalikampanjointiin. Demokraattisen puolueen kaikki ehdokkaat ovat osallistuneet AFL-CIO:n tilaisuuksiin. Presidentti George Bush sen sijaan on koko AFL-CIO:n historiassa ensimmäinen valkoisen talon isäntä, joka ei ole suostunut tapaamaan AFL-CIO:n puheenjohtajaa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut