Etelä-Kiinan Schenzhen pyrkii tasapainoon työelämän suhteissa

19.06.2008 09:51
China Labour Bulletin

- Olemme vain askeleen päässä lakko-oikeudesta, Shantoun ay-järjestön toimitsija Chen Yu kirjoitti 5. kesäkuuta kiinankielisessä Xinkuaibao-lehdessä. Hän viittasi Shenzhenin kaupungin kansankongressin ehdotukseen työelämän uusiksi pelisäännöiksi Shenzhenin erikoistalousalueella, joka on Kiinan vientiteollisuuden ydinaluetta. Siellä asuu yli 10 miljoonaa vakituista asukasta ja siirtotyöläistä.

Chen Yu luonnehtii uudistusehdotusta erittäin merkittäväksi, koska se on nyky-Kiinan ensimmäinen virallinen asiakirja, jolla pyritään tasapainottamaan työnantajien ja työntekijöiden suhdetta.

Tasapainoiseen suhteeseen on päästävissä työnantajien ja työntekijöiden tasavertaisen neuvonpidon pohjalta, Chen Yu kirjoittaa. Hallituksen on koordinoitava ja johdettava tätä prosessia, kansalaisten pitää osallistua siihen ja oikeudenmukaisuuden on vallittava, kirjoittaja jatkaa. Hänen mukaansa työnantaja on nyt työelämän vahvempi osapuoli.

- Työntekijät saavat asiat liikkeelle ja ongelmat ratkaistua vain yhdistämällä voimansa.

Chen Yu toteaa, että Kiinan ay-organisaatio on muodollisesti vahva, mutta todellisuudessa sen asema vaikuttaa "hämmentävältä vitsiltä". Hän muistuttaa, että voimassa olevan lain mukaan ay-järjestöjen on työtaistelutilanteissa autettava yrityksiä jatkamaan tuotantoa.

- Pelisäännöt kieltävät työntekijöiltä kollektiivisen työtaistelun ja alentavat heidät kollektiivisiksi kerjäläisiksi.

Shenzhenin päättäjien valmistelema ehdotus määrittelee uudella tavalla sekä työntekijöiden että työnantajien oikeudet ja velvollisuudet.

- Jos ehdotus uusiksi määräyksiksi hyväksytään, se saa työnantajat, työntekijät ja hallituksen nopeasti omaksumaan uudet velvollisuutensa tasapainoisten työelämän suhteiden yhteisessä rakentamisessa, Chen Yu päättää kirjoituksensa.

China Labour Bulletin kommentoi Chen Yun kirjoitusta optimisesti.

- Kirjoitus osoittaa, että ainakin ay-liikkeen joissakin osissa toimitsijat suhtautuvat vakavasti velvollisuuksiinsa työntekijöitä kohtaan ja etsivät aktiivisesti tapoja lisätä heidän vaikutusvaltaansa ja suojella heidän laillisia oikeuksiaan.