Ericssonin ay-johtaja Jan Hedlund arvostelee yhtymää vääristä ratkaisuista

29.01.2001 16:51

Ruotsin metallin ay-liike on tyytymätön Ericssonin perjantaina 26.1. julkistamaan päätökseen myydä raskaasti tappiollisen matkapuhelimien valmistuksensa yhdysvaltalaiselle Flexotronicsille. Ericssonin yhtymätason ay-elimen puheenjohtaja Jan Hedlund toteaa verkkolehti Dagens Arbetessa (www.dagensarbete.se), että jotain Ericssonin on ollut tehtävä, mutta valitettavasti ratkaisut ovat olleet vääriä.

"Myydessään tuotannon Ericsson on valinnut koetellun keinon, mutta sillä Ericsson ei pääse kiinni ongelmiinsa", Hedlund sanoo. "Ongelmat vaativat kehitystyön ja tuotantoketjun yhteyden tiivistämistä." Valmistuksen myynti Flexotronicsille ei ratkaise mitään, Hedlund arvostelee.

Ericsson siirtää Flexotronicsille matkapuhelimien valmistuksen Ruotsissa, Britanniassa, Brasiliassa, Malesiassa ja osittain Yhdysvalloissa. Kaupan myötä 4 200 työntekijän työnantaja vaihtuu. Lisäksi Ericsson irtisanoo Ruotsissa 600 työntekijäänsä, mutta lupaa heille työtä yhtymän muissa yksiköissä.

Viron talouteen Ericssonin siirto iskee kipeästi, koska yhtymän alihankkija, suomalainen pörssiyhtiö Elcoteq kuuluu Viron merkittävimpiin työllistäjiin ja on maan suurin viejä. Elcoteqillä on Virossa 3 100 työntekijää. Tuotannon laajennoshanke Virossa on Ericssonin päätöksen seurauksena muuttunut epävarmaksi.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut