Työläisnaisilla huonoin terveys Ruotsin työelämässä

23.04.2001 09:18

Ruotsissa naisten terveydentila on huonompi kuin miesten ja työläisten huonompi kuin toimihenkilöiden, ammatillisen keskusjärjestön LO:n julkaisemassa selvityksessä todetaan. Pitkäaikaisen sairauden riski on työläisnaisilla neljä kertaa suurempi kuin miespuolisilla ylemmillä toimihenkilöillä.

Tavallisimpia ja selvimmin yhteiskuntaluokkaan sidoksissa olevia pitkäaikaissairauksia ovat tuki- ja liikuntaelinten sairaudet. Tyypillisiä ovat kulumisesta aiheutuvat selkä- ja nivelsairaudet sekä reumatismi. Ne ovat yleisimpiä ennenaikaiselle eläkkeelle jäämisen syitä. Useampi kuin joka toinen nainen ja runsas kolmannes miehistä siirtyy varhaiseläkkeelle tuki- ja liikuntaelintensä ongelmien vuoksi.

Sairaudet ja vammat johtuvat ennen muuta vartalon yksipuolisesta kuormittumisesta työtehtävissä ja raskaiden taakkojen nostamisesta. Riskejä lisäävät stressi sekä omaa työtä koskevan päätäntävallan vähäisyys, tutkijat päättelevät.

Selvitys osoittaa, että mitä pienempi palkka työntekijällä on, sitä huonompi hänen terveydentilansa on.