Nestlé painostettiin tes-neuvotteluihin Venäjällä

13.06.2008 14:34
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Permissä Uralilla toimivan Nestlén makeistehtaan työntekijät alkavat neuvotella syyskuussa työnantajansa kanssa työehtosopimuksesta. Osapuolet allekirjoittivat tätä koskevan sopimuksen keskiviikkona. Ennen sitä työnantaja oli yksipuolisesti kieltäytynyt neuvottelemasta työntekijöiden kanssa työehdoista.

Henkilöstö aloitti kamppailunsa sopimusoikeuden puolesta joulukuussa 2007. Se sai kasvavaa tukea sekä Venäjän muista osista että ulkomailta. Työntekijät tekivät asiaansa tunnetuksi mielenosoituksin, protestikokouksin ja lentolehtisin. Venäjän tiedotusvälineet raportoivat näkyvästi tilanteen kehittymisestä.

Työnantaja korotti vuoden 2008 alussa palkkoja 15 prosenttia. Se ei kuitenkaan tyydyttänyt Permin nestléläisiä, koska hintojen nousu oli pahasti heikentänyt palkkojen ostovoimaa. Keskiviikkona solmitun sopimuksen mukaan palkkoja korotettiin taannehtivasti kesäkuun alusta 2008 lähtien 3,5 prosenttia.

Syyskuussa aloitettavat neuvottelut on ajoitettu edeltämään tuotantolaitoksen vuoden 2009 budjetin laadintaa.

Huhtikuisten tietojen mukaan Nestléllä on Venäjällä 13 tuotantolaitosta ja 10 000 työntekijää. Permin tehtaalla työskenteli silloin 1 000 henkeä, joista noin 700 oli liittynyt ay-järjestöön. Myös kolmen muun tehtaan työntekijät ovat järjestäytyneet joukolla.