Bahrainin ay-liike vaati lakonuhalla tankkeja pois kaduilta

21.02.2011 12:19
Uutisia Suomen ulkopuolelta

Vajaan miljoonan asukkaan Bahrainissa ammatillinen keskusjärjestö GFBTU vaati lauantaina maansa armeijaa vetämään tankit pois kaduilta ja kansalaisille oikeutta ilmaista vapaasti mielipiteensä. Järjestö oli valmis järjestämään maanantaina yleislakon, ellei sen vaatimuksiin olisi suostuttu. Armeija ja turvallisuusjoukot vetäytyivät avainalueilta vielä lauantaina niin, että rauhanomaiset protestit olivat sunnuntaina mahdollisia.

Sen seurauksena GFBTU perui maanantaille suunnitellun yleislakon. Järjestö toteaa, että se ei aio laajentaa vaikuttamistoimintaansa politiikkaan, vaan keskittyy jäsentensä taloudellisten ja sosiaalisten etujen ajamiseen. Viime viikolla sotilaat ampuivat rauhanomaisia mielenosoittajia kovilla surmaten useita ja haavoittaen kymmeniä kansalaisia.

Öljyteollisuudella ja pankkitoiminnalla rikastuneen Bahrainin ammatilliseen keskusjärjestöön GFBTU:hun kuuluu yli 60 ammattiliittoa. Joitakin liittoja lukuun ottamatta ne tukivat keskusjärjestön päätöstä järjestää yleislakko. Ay-liikkeen maailmanjärjestön ITUCin mukaan GFBTU:n jäsenliitoilla on yhteensä 10 000 jäsentä.