Tanskan työttömyysaste painui alle 3 prosentin

07.01.2008 13:34
SAK
LO Danmark

Tanskassa rekisteröitiin marraskuussa 2007 enää 78 400 työtöntä. Vuodessa määrä aleni 30 000 työttömällä.

Työttömyysaste oli 2,8 prosenttia. Marraskuussa kaikkien ikäryhmien työttömyysaste oli alle 4 prosenttia.

Lähes kaikkien työttömyyskassojen jäsenkunnan työttömyysaste laski lokakuuhun verrattuna. Poikkeuksen muodostivat Metalliliiton ja Rakennusliiton kassat, joiden jäsenistön työttömyysaste pysyi muuttumattomana.

Työttömyyden vähenemisen myötä tarve käyttää Tanskan joustoturvaan kuuluvia "aktivointitoimenpiteitä" on pienentynyt. Marraskuussa 2007 niitä kohdennettiin 17 400 henkilöön, vuotta aiemmin 25 200 henkilöön.

Tanskan ammatillisen keskusjärjestön LO:n pääekonomisti Jan Kæraa Rasmussen arvioi, että korkeasuhdanteen huippu on nyt ohitettu ja työttömien määrä nousee vuonna 2008. Mihinkään paniikkiin ei kuitenkaan ole syytä, hän rauhoittelee. Rasmussen korostaa, että muutoksia Tanskan joustoturvamalliin on harkittava pitkäjänteisesti tulevia tarpeita ennakoiden.