Zimbabwen ay-johtajia pidätettiin jälleen

14.05.2008 10:15
ZCTU:n pääsihteeri Wellington Chibebe. Kuva: ZCTU

Zimbabwen ammatillisen keskusjärjestön ZCTU:n puheenjohtaja Lovemore Matombo ja pääsihteeri Wellington Chibebe pidätettiin viime torstaina. Pidätyksen perusteena olivat miesten vappupuheet, joissa nämä olivat arvostelleet Zimbabwen vaalituloksen viivyttämistä ja vaalien yhteydessä käytettyä väkivaltaa. Matombo ja Chibebe olivat vielä tämän viikon maanantaina edelleen pidätettyinä.

Hallituksen ankarasti painostama Zimbabwen ay-liike onnistui järjestämään vapputilaisuuksia kaikkiaan 30 paikkakunnalla. Useat tilaisuudet muuttuivat tuenilmauksiksi vaaleissa enemmistön äänistä keränneelle opposition ehdokkaalle Morgan Tsvangiraille, joka on itsekin entinen ay-johtaja.

Presidentti Robert Mugaben turvallisuuspoliisi pidätti koko maan ay-johdon viimeksi syyskuussa 2006 ay-liikkeen järjestämien leipämarssien yhteydessä. Tuolloin ZCTU:n puheenjohtaja ja pääsihteeri rusikoitiin poliisin huostassa sairaalakuntoon. Puheenjohtaja Matombo kävi Suomen Ammattiliitojen Solidaarisuuskeskuksen SASKin kutsusta Suomessa keväällä 2007.

Ammattiyhdistysliikkeen maailmanjärjestö ITUC on pyytänyt Kansainvälistä työjärjestöä ILOa puuttumaan Zimbabwen ammattiliittojohtajien pidätykseen.