Ay-johtajan erottaminen herätti virallisten tahojen kiinnostuksen Kiinassa

16.09.2004 12:17
Ay-johtajan erottaminen herätti virallisten tahojen kiinnostuksen Kiinassa.

Pekingissä toimiva japanilais-kiinalainen yhteisyritys erotti elokuun lopulla ay-johtaja Tang Xiadongin. Kiinan hallituksen virallisia näkemyksiä edustava verkkojulkaisu China Daily julkaisi tänään asiasta seikkaperäisen uutisen. Sen mukaan Tang haastaa yrityksen oikeuteen luottamusmiehen oikeuksien loukkaamisesta.

Lain mukaan Tangin erottaminen olisi mahdollista vain velvollisuuksien vakavan rikkomisen perusteella. Tällaista ei Tangin mukaan ole tapahtunut. Oikeusapua Tangille tarjoava asianajaja Wu Ge pitää erottamisen perusteluita laittomina.

- Yhtiö erotti minut, koska organisoin työläisiä puolustamaan laillisia oikeuksiaan, Tang toteaa China Dailyn uutisessa. Hän muistuttaa, että japanilaiset sijoittajat omistavat 70 prosenttia yhtiöstä.

Tangin ollessa aikoinaan ehdolla laitoksen ay-johtajaksi koetti yhtiö painostuksellaan estää hänen valintaansa. Ay-aluejärjestö oli Tangin tukena.

- Hänestä oli paljon apua työehtoneuvotteluissa yhtiön kanssa, aluejärjestön toimitsija Wang perustelee.

Kiinan ainoa sallittu ammattiliittojen keskusjärjestö ACFTU pitää Tangin erottamista tärkeänä tapauksena.

- Jos hän tarvitsee oikeusapua, olemme halukkaita antamaan sitä, ACFTU:n oikeudellisen osaston johtaja Guo Jun sanoo. Hän kuitenkin lisää, että yhtiöllä oli oikeus erottaa Tang, jos hän rikkoi vakavasti yhtiön määräyksiä.

China Daily toteaa, että Kiinassa moni yksityinen ja ulkomainen yritys on pidättänyt työntekijöiltään heidän laillisen oikeutensa perustaa ammattiyhdistyksiä. Vuonna 2001 voimaan tullut laki takaa työntekijöiden järjestäytymisvapauden kaikilla yli 25 työntekijän työpaikoilla.

- Meidän olisi rangaistava niitä, jotka ovat estäneet lain tarkoittamien ammattiyhdistysten perustamisen, kansankongressin pysyvän komitean varapuheenjohtaja Wang Zhaoguo toteaa China Dailyn uutisessa.

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut Juhani Artto juhani.artto@kaapeli.fi.