Britanniassa yrityksiä sitoutetaan toimeentulon turvaaviin palkkoihin

05.01.2012 10:23
SAK

Britanniassa virallisella vähimmäispalkalla tehtävä täyspäivätyö ei aina turvaa tuloja, jotka riittäisivät tutkijoiden määrittelemään kohtuulliseen toimeentuloon *). Esimerkiksi Lontoossa siihen tarvitaan täyspäiväinen työpaikka 9,96 euron tuntipalkalla, mutta virallinen vähimmäispalkka on ainoastaan 7,30 euroa tunnissa.

Ay-liike kuroo eroa umpeen paitsi kollektiivisten työehtosopimusten avulla myös erityisellä "kohtuullisen toimeentulon" -kampanjalla. Sen tavoitteena on sitouttaa yritykset maksamaan palkkoja, jotka turvaavat kohtuullisen toimeentulon. Kampanjan laittoivat liikkeelle kymmenen vuotta sitten yhteisellä aloitteellaan useat ammattiliitot sekä ryhmä kirkollisia johtohenkilöitä.

Kampanja on tuottanut näkyviä tuloksia muun muassa rahoitussektorilla. Alan suuryritykset Barclays ja HSBC ovat sitoutuneet palkkoihin, jotka turvaavat kohtuullisen toimeentulon. Sen seurauksena niiden alimmat palkat ylittävät vastaavissa tehtävissä toimivien keskipalkat selvästi.

Erityisen tärkeätä olisi edetä vähittäiskaupan ja muiden matalapalkka-alojen yrityksissä, mutta yritysten vastarinta kampanjan tavoitteita vastaan on kova. Ainoastaan yksi vähittäiskauppayhtiö on sitoutunut maksamaan kohtuullisen toimeentulon takaavia palkkoja.

Oppositiossa oleva työväenpuolue tukee kampanjaa ja lupaa verohelpotuksia kohtuullisiin vähimmäispalkkoihin sitoutuville yrityksille, kunhan työväenpuolue pääsee päättämään Britannian asioista.

*) Englanniksi kohtuullisen toimeentulon turvaavasta palkasta käytetään ilmausta living wage.