Helmikuun lyhyet

28.02.2007 16:58

Irakissa Yhdysvaltojen ja Irakin sotilaista muodostettu ryhmä hyökkäsi helmikuun lopulla kahdesti ammattiliitto GFIW:n toimistoon vieden tietokoneita ja rikkoen huonekaluja. Liitto vaatii miehitysjoukoilta anteeksipyyntöä sekä omaisuutensa palauttamista. - IFTU 26.02.2007 (englanniksi)

Tanskassa teollisuuden ammattiliittojen neuvottelukartelli CO-industri pääsi sunnuntaina työnantajapuolen kanssa yhteisymmärrykseen 240 000 työntekijää ja toimihenkilöä koskevasta työehtosopimuksesta. Työnantajan rahoittamana perustetaan rahasto, jolla merkittävästi laajennetaan työntekijöiden uudelleen- ja täydennyskoulutusta. &#;8211 Ammattiliitto 3F 26.02.2007 (tanskaksi)

Norjassa on paljastanut tapauksia, joissa puolalaisille rakennustyöläisille on maksettu alle työehtosopimusten vähimmäismääräysten. Polkutaksoja on peitelty määrittelemällä työporukan kukin jäsen yksinyrittäjäksi. – Fellesforbundet 21.02.2007 (norjaksi)

Argentiinan ja Uruguayn ammatillisten keskusjärjestöjen CTA:n ja PIT-CNT:n edustajat tapaavat maaliskuussa lähentääkseen järjestöjen käsityksiä Botnian pian valmistuvasta sellutehtaasta Uruguayssa. Suomalaisyhtiön selluhanke on heikentänyt kahden maan välisiä suhteita aina ruohonjuuritasoa myöten. - AmericaEconomica.com 19.02.2007 (espanjaksi)

Kolumbiassa ammattiliitto Sintrainagron toimitsija Carmen Romaña on ammuttu kotiovelleen. Liiton perustamisesta lähtien 435 sen jäsentä ja toimitsijaa on saanut surmansa ay-liikkeeseen kohdistuvan vainon uhreina. – IUF 14.02.2007 (englanniksi)

Uruguayn viranomaiset alkavat auttaa elintarvikkeilla, mikroluotoilla ja työttömyysturvan laajennoksella työläisiä, jotka ovat osallistuneet Botnian sellutehtaan rakennustöihin Fray Bentosissa. Enimmillään yli 4 000 rakentajaa työllistänyt hanke on loppusuoralla. – diarioHOY.net 14.02.2007 (espanjaksi)

Yhdysvalloissa liittovaltion vetoomustuomioistuin on antanut luvan ryhmäkanteen nostamiseen maailman suurinta kauppaketjua Wal-Martia vastaan. Jos Wal-Mart todetaan syylliseksi 1,5 miljoonan naistyöntekijänsä syrjintään, se voi joutua maksamaan heille miljardeja euroja korvauksia. – UNI 07.02.2007 (englanniksi)

Yhdysvaltojen kongressissa on tehty ay-liikkeen erittäin merkittäväksi luonnehtima lakialoite, joka pyrkii helpottamaan työntekijöiden ammatillista järjestäytymistä. Sitä vastaan epäreiluin keinoin toimivien työnantajien rangaistukset kovenisivat. – AFL-CIO Weblog 06.02.2007 (englanniksi)

Zimbabwea dikatorisesti johtavaa presidentti Robert Mugabea ei pidä kutsua helmikuun puolivälissä Ranskassa järjestettävään Ranskan ja Afrikan huippukokoukseen, ranskalaiset ja kansainväliset ay-keskukset esittävät kirjeessään Ranskan ulkoministeriölle. – ITUC 02.02.2007(englanniksi)

Intian it-sektorin työntekijöiden asemaa kohennetaan helmikuun alussa aloitetulla 5-vuotisella ohjelmalla. Sitä tukevat belgialainen ay-järjestö SETCa ja kansainvälinen ay-federaatio UNI. – UNI 01.02.2007 (englanniksi)