VAKL:n vuosiraportti: Viime vuonna murhattiin tai "katosi" 223 ay-aktiivia

18.06.2002 08:56
VAKL:n vuosiraportti 2001 julkistettiin tiistaina 18. kesäkuuta 2002.

Viime vuonna murhattiin tai "katosi" 223 ay-aktiivia. Tapauksista 201 sattui Kolumbiassa. Vuonna 2000 uhreja oli eri maissa yhteensä 209. Luvut ovat Vapaiden ammattiyhdistysten kansainvälisen liiton VAKL:n (www.icftu.org) tänään julkistamasta ay-oikeuksien loukkauksia koskevasta yhteenvedosta. Tämänvuotinen raportti perustuu tietoihin 132 maasta ja alueelta ympäri maailmaa.

VAKL rekisteröi viime vuonna yli 4 000 ay-aktiivien pidätystä. Tuhat loukkaantui ja 10 000 sai potkut vainossa, joka kohdistui ammattiliittojen jäseniin.

Raportissa todetaan, että eräät valtiot jatkoivat jyrkän epädemokraattista linjaansa ja estivät kovin ottein vapaan ay-toiminnan. Näihin maihin kuuluu Kiina, jossa virallinen ay-organisaatio on jäsenmäärältään mittava mutta jolla ei ole itsenäisyyttä maan vallanpitäjistä. Samoin on sotilaiden hallitsemassa Burmassa, jossa riippumaton ay-liike toimii maanalaisena voimana.

Afrikassa valtioiden demokratiavajeesta kärsivät muun muassa Zimbabwen ja Swasimaan ay-organisaatiot, VAKL raportoi. Keski- ja Itä-Euroopan eräissä maissa ay-oikeuksia on vahvistettu lainsäädännössä. Sen sijaan eri puolilla maailmaa toimivilla vientituotantovyöhykkeillä ay-oikeudet ovat pääsääntöisesti yhä kiellettyjä.

VAKL muistuttaa tuoreessa raportissaan myös ay-liikkeen lukuisista saavutuksista viime vuonna. Kampanjoijat onnistuivat painostamaan muun muassa Thaimaan, Ghanan ja Belizen päättäjiä niin, että he vapauttivat pidättämiään ja vangitsemiaan ay-aktiiveja.

VAKL edustaa 157 miljoonaa järjestäytynyttä työntekijää 148 maassa ja alueella. Liiton suomalaisia jäsenjärjestöjä ovat SAK, STTK ja Akava.

VAKL:n vuosiraportti

Ajankohtaista Suomen ulkopuolelta toimittanut