Suomen teollisuuden työvoimakustannukset Länsi-Euroopan keskitasoa

04.03.2010 11:15
Euroja kukkarossa.

Ruotsissa teollisuusyritykseltä meni tammikuussa 2010 työntekijänsä palkkaan ja sivukuluihin keskimäärin hieman vähemmän kuin Suomessa. Ruotsissa kustannus oli 259 kruunua tunnissa, Suomessa 278 kruunua. Maaliskuun alkupäivinä 2010 kruunun arvo oli noin 0,1 euroa.

Tanskassa ja Norjassa teollisuustyöntekijöiden keskimääräiset työvoimakustannukset olivat selvästi korkeammat kuin Suomessa ja Ruotsissa. Tanskassa työnantajalta meni työntekijöiden palkkoihin ja sivukuluihin 341 ja Norjassa 388 Ruotsin kruunua tunnissa.

Luvut ilmenevät Ruotsin teollisuustyöntekijöiden ammattiliittojen yhteiselimen tuoreesta selvityksestä.

Siinä muistutetaan, että vertailua vaikeuttavat valuuttakurssien muutokset. Ruotsin matalia työvoimakustannuksia tammikuussa 2010 selittää osaksi kruunun arvon vajoaminen kansainvälisen taloustaantuman alkukuukausina. Kruunun heikoimmassa vaiheessa ruotsalaisten oli maksettava eurosta 11,5 kruunua. Kruunu oli heikko vielä selvityksen vertailuajankohtana tammikuussa 2010, mutta sen jälkeen kruunun vaihtosuhde on vahvistunut.

Selvitys sisältää tietoja yhteensä viidentoista Länsi-Euroopan maan teollisuuden työvoimakustannuksista tammikuussa 2010. Kulut työntekijää kohti olivat täpärästi Suomea suuremmat Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Belgiassa. Selvästi Suomea pienemmät ne olivat Italiassa (223), Ranskassa (221), Irlannissa (216), Britanniassa (182), Espanjassa (169) ja Portugalissa (65).